Badania nad muzyką dawną i nowe publikacje roku 2012

F. Couperin. Pièces de Clavecin. Władysław Kłosiewicz, 13 CD, Polskie Radio 2012

Badania naukowe nad muzyką dawną prowadzone są we wszystkich ośrodkach muzykologicznych w Polsce (Warszawa, Kraków, Poznań, Lublin, Wrocław), a także w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Niepokojącym zjawiskiem jest niedobór specjalistów od muzyki sprzed 1600 roku.

Kontynuowane są z powodzeniem takie przedsięwzięcia jak badania nad muzykaliami jasnogórskimi (w 2012 roku ukazał się pierwszy tom serii  „Musica Claromontana – Studia”) czy wydawanie serii nutowej „Monumenta Musicae in Polonia” (pojawił się tom Asprilio Pacelli: Sacrae cantiones przygotowany przez Barbarę Przybyszewską-Jarmińską, wyd. Instytut Sztuki PAN, Stowarzyszenie Liber Pro Arte).

W Polsce nie ma specjalistycznego pisma poświęconego muzyce dawnej – ani o profilu naukowym, ani popularyzującym. Teksty o muzyce dawnej są rozproszone w różnych periodykach i monografiach zbiorowych, czasem trudno dostępnych. W 2012 roku ukazał się tom The Musical Heritage of the Jagiellonian Era (red. P. Gancarczyk, A. Leszczyńska, wyd. Instytut Sztuki PAN, Uniwersytet Warszawski, Biblioteka Narodowa) z międzynarodowym gronem autorów oraz Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła – problemy – interpretacje (red. P. Gancarczyk, wyd. Instytut Sztuki PAN, Stowarzyszenie Liber Pro Arte). Pojawiła się też ważna monografia Anety Markuszewskiej Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie (wyd. Muzeum Pałac w Wilanowie).

Polska dyskografia muzyki dawnej jest wciąż dość uboga, jednak rok 2012 zaznaczył się kilkoma godnymi uwagi osiągnięciami. Najbardziej spektakularnym z nich jest wydanie 13-płytowego albumu z utworami klawesynowymi Françoisa Couperina w wykonaniu Władysława Kłosiewicza (Polskie Radio i Instytut Muzyki i Tańca). Ważne są kolejne edycje płytowe Narodowego Forum Muzyki i Międzynarodowego Festiwalu „Wratislavia Cantans” zawierające dzieła Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dawnych pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka i muzykę na ceremonie ślubne z wrocławskich źródeł XVI i XVII wieku w wykonaniu zespołu Ars Cantus kierowanego przez Tomasza Dobrzańskiego. Nagranie Opera omnia Mikołaja Zieleńskiego w wykonaniu Collegium Zieleński i Capella Cracoviensis pod dyrekcją Stanisława Gałońskiego (DUX 2009–2011, 6 płyt) otrzymało nagrodę Fryderyk 2012. Wszystkie wymienione rejestracje są na wysokim, międzynarodowym poziomie.

Paweł Gancarczyk Muzyka dawna,
w: Muzyka polska 2012. Raport roczny [nieopubl.]

 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij