Strona w przebudowie
Aktualne informacje na temat działań NIMiT znajdują się na stronie nimit.pl.

Masowe imprezy festiwalowe 2011

Brakuje danych dotyczących krajowych festiwali muzycznych, spośród których co najmniej kilkanaście osiąga już publiczność powyżej 10 tysięcy słuchaczy. To w tej chwili olbrzymi i ciągle rosnący rynek, którego dziesięć lat temu praktycznie nie było.

W 2011 roku dziesięciolecie obchodzi gdyński Open’er – festiwal, który w dziedzinie szerokiej prezentacji światowej i krajowej muzyki pop i rock na wielu scenach utorował w Polsce drogę innym imprezom. Wśród organizatorów takich imprez dominują dwa modele: firmy prywatne (np. Alter Art – agencja obsługująca Heineken Open’er, Coke Live Music i Selector Festival – trzy duże imprezy muzyczne od czerwca do sierpnia) oraz organizacje trzeciego sektora (Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, która odpowiada za Przystanek Woodstock, Fundacja Independent organizująca Off Festival). Bardzo wiele koncertów odbywa się przy okazji imprez obejmujących wiele dziedzin kultury (Nowe Horyzonty, Malta), ale sam sezon letnich festiwali muzycznych, obficie wspierany dotacjami lokalnymi, kwitnie.

Z ankiety wysłanej do organizatorów największych imprez w Polsce (nie odpowiedziała na nią firma Alter Art) wynika, że najważniejsze źródło wpływów to właśnie dotacje lokalne (w ostatnim roku 50 proc. w wypadku Off Festivalu w Katowicach, 30 proc. w wypadku festiwalu Tauron Nowa Muzyka w tym samym mieście). Drugie co do ważności są wpływy od prywatnych sponsorów (odpowiednio: 25 i 45 proc., a także aż 70 proc. dla Przystanku Woodstock). Część z nich (jak Heineken w wypadku Open’era czy Tauron w wypadku Nowej Muzyki) to sponsorzy tytularni. W Polsce ta forma jest szerzej akceptowana niż w Europie Zachodniej. Dotacje centralne nie przekraczają 10 proc., a wpływy ze sprzedaży biletów to 10–20 proc. całości. Wśród największych problemów organizatorzy wymieniali m.in. niedostosowanie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych do festiwali o dużym rozmiarze i zasięgu, kłopoty z ustawą antyalkoholową oraz wysoki poziom komplikacji wniosków o dotacje.

fragment tekstu: Bartek Chaciński Muzyka pop/rock. Rynek fonograficzny,
w: Raport o stanie muzyki polskiej, Warszawa 2011

 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij