Festiwale folkowe 2015 (przegląd)

Rok 2015 był szczególnie bogaty w wydarzenia i bardzo udany dla polskiej muzyki folkowej. Obfitował w wiele istotnych zjawisk: festiwali, koncertów, wydawnictw, które pokazują wagę twórczości reinterpretującej tradycje ludowe jako jednego z najistotniejszych i najciekawiej rozwijających się nurtów szeroko pojętej muzyki popularnej.

Dzięki nowym nagraniom i/lub udanym koncertom potwierdzili swą klasę i znaczenie artyści należący do klasyki polskiej sceny folkowej, choćby Kapela ze Wsi Warszawa, Trebunie-Tutki, Kroke, Muzykanci, Maria Pomianowska, Orkiestra Św. Mikołaja, Lautari, Čači Vorba, Adam Strug & Kwadrofonik, Janusz Prusinowski Kompania, a także nieco młodsi stażem, jak Vołosi czy Kapela Maliszów.

Wciąż twórczo rozwija się nurt tradycjonalistów, którzy wprost odwołują się do ludowego wzorca. Ale o bogactwie i różnorodności tej sceny decydują też artyści, którzy po swojemu interpretują tradycyjne wątki, a którzy pierwsze lub szczególnie ważne kroki stawiali w 2015 roku: od kapeli Tęgie Chłopy poprzez avant-jazz-folkową Banda Nella Nebbia, bałkańsko-klezmerski Bum Bum Orkestar, po grającą folk miejski i przedwojenne tanga Warszawską Orkiestrę Sentymentalną.

Elementarnym przejawem żywotności muzyki folkowej są koncerty i festiwale. Siłą rzeczy te ostanie, najczęściej kilkudniowe, ze względu na swój rozmach są najbardziej spektakularnym wyrazem scenicznej siły folku. Wartością festiwali jest nie tylko prezentacja przedstawicieli krajowej sceny. Miernikiem ich rosnącego znaczenia, jakości i profesjonalizacji jest też udział zaproszonych gości ze świata. Ich obecność w znaczący sposób wzbogaca jakość folkowych wydarzeń na polskich scenach, daje publiczności szansę na obcowanie z wybitnymi przedstawicielami muzyki świata, a wreszcie – staje się niewątpliwą inspiracją dla kolejnych pokoleń krajowych muzyków.

 

Etno Kraków

Szczególnym wydarzeniem 2015 roku był odbywający się w dniach 5-11 lipca festiwal „Etno Kraków”. Jego znaczenie można mierzyć zarówno skalą zaplanowanych zdarzeń, ilością koncertów i innych przedsięwzięć, jak i faktem, że w swej istocie był on połączeniem dwóch, odbywających się od lat, znaczących imprez: 36. Euroradio Folk Festiwalu oraz 17. Festiwalu „Rozstaje/Crossroads”. Z powyższych przyczyn impreza była zapowiadana jako „największe w Europie wydarzenie poświęcone muzyce folkowej”. Jej współorganizatorem było Polskie Radio SA, Europejska Unia Nadawców (EBU) Euroradio, Stowarzyszenie „Rozstaje: U Zbiegu Kultur i Tradycji” oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe.

W ramach 36. Euroradio Folk Festiwalu jako reprezentanci radiofonii zrzeszonych w EBU oraz jako goście specjalni wystąpili: Zakir Hussain & Rakesh Chaurasia Duo (Indie), Aram Merangulyan Folk Instruments Ensemble (Armenia), Madame Baheux (Austria), Talaka (Białoruś), Belonoga (Bułgaria), Komedija (Chorwacja), Mário Bihári (Czechy), Maarja Nuut (Estonia), Maria Kalaniemi & Timo Alakotila (Finlandia), Kepa Junkera (Hiszpania), Ensemble Sinawi (Korea Południowa), Laiksne (Łotwa), Sher On a Shier (Niemcy), Gro Marie Svidal (Norwegia), Arkady Shilkloper (Rosja), Quartett Robin Mark (Szwajcaria), Ahlberg, Ek &Roswall (Szwecja), Grup Tayf (Turcja), Ta Ruta (Ukraina), Gobe Band (Węgry). Bogata (i biorąc pod uwagę tradycje festiwalu EBU nad wyraz rozbudowana) była grupa polskich artystów. Polskie Radio – gospodarza - reprezentowały zespoły: Banda Nella Nebbia, Hańba!, Lautari, Kapela Maliszów, Kapela ze Wsi Warszawa & Mercedes Peón (Hiszpania) oraz Adam Strug & Kwadrofonik.

W ramach 17. edycji festiwalu „Rozstaje / Crossroads” Festival Kraków polską scenę etno reprezentowali: Agata Siemaszko Trio, Ania Broda, Bum Bum Orkestar, Joanna Słowińska, Kapela Brodów, Kapela Maliszów, Kapela na Krzywych Dźwiękach, Maria Pomianowska, Muzykanci, Piotr „Pianohooligan” Orzechowski, Teatr Rodzinny Hałasów, Warszawa Wschodnia. Wystąpili też artyści zagraniczni: Banda Corapi (Włochy), Buda Folk Band (Węgry), DJ Click (Francja/Rumunia), Jacky Molard Quartet (Francja), Manou Gallo Groove Orchestra (Wybrzeże Kości Słoniowej), Martina & Frantisek Duda (Słowacja), Hulaj Horod (Ukraina), Meridian Brothers (Kolumbia), Muzička (Słowacja), Nomadic Voices (Włochy/Mongolia), Pung Ryu Ji Ak (Korea Południowa), Valentin Clastrier (Francja).

Koncertom towarzyszyły inne atrakcje, m.in. targi instrumentów ludowych, projekcje filmów, a także liczne warsztaty.

Mikołajki Folkowe

Mikołajki Folkowe to najdłużej nieprzerwanie odbywający się polski festiwal folkowy. Jego organizatorem jest Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego. W dniach 10–13 grudnia 2015 roku odbyła się jubileuszowa 25. edycja festiwalu. Poza tradycyjnym konkursem „Scena Otwarta” zabrzmiały m.in. koncerty zaproszonych gości zagranicznych. Wystąpili: Söndörgö z Węgier oraz Inna Zhelannaya z zespołem z Rosji. Zagrały polskie zespoły folkowe: Matragona, Orkiestra św. Mikołaja, Kapela ze Wsi Warszawa, Kapela Maliszów, a także krajowe zespoły folk-metalowe: Black Velvet Band, Elforg i Merkfolk. Do udziału w festiwalu zaproszono też muzyków ludowych. Były to kapele Jana Kani z Lipnik, Działoszacy z Działoszyc, Henryka Zawadzkiego ze Strzałkowa oraz Stacha z Dzwoli. Koncertom towarzyszyły warsztatyi wystawy oraz studencka konferencja naukowa.

 

Nowa Tradycja

18. edycja Festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja”, organizowanego przez Program 2 rozgłośni, trwała od 13 do 17 maja 2015 roku. Poza Konkursem Muzyki Folkowej i występami laureatów konkursów na Fonogram Źródeł 2014 oraz Folkowy Fonogram Roku 2014, w jego programie znalazły się: koncert Muzyka Źródeł „Beskid Śląski”, uroczystość wręczenia Nagrody Polskiego Radia „Muzyka Źródeł” – którą otrzymała śpiewaczka Maria Bienias z Woli Koryckiej na Mazowszu i skrzypek Tadeusz Jedynak z Przystałowic Małych na Radomszczyźnie – oraz występy zespołów Trzy Dni Później (laureat Grand Prix 2014) i Vołosi (w dniu premiery drugiej płyty). Wystąpili też specjalni goście zagraniczni: włosko-albański duet Maria Mazzotta & Redi Hasa oraz malijski pieśniarz Kassé Mady Diabaté z zespołem.

 

Z Wiejskiego Podwórza

Jubileuszowy XX Festiwal Wielu Kultur i Narodów „Z Wiejskiego Podwórza” odbył się w miejscowości Czeremcha w dniach  24-26 lipca. Jego organizatorem było Stowarzyszenie Miłośników Kultury Ludowej i Gminny Ośrodek Kultury w Czeremsze. Wystąpili: Todar & WZ Orkiestra (Białoruś), Daab (Polska), Czeremszyna (Polska), Ślivo Vitsă (Francja), Joryj Kłoc (Ukraina), Boban & Marko Marković Orchestra (Serbia), Addictive TV (Wielka Brytania), Zawołany Skład Weselny (Polska), Kraków Street Band (Polska). Odbył się też II Przegląd Muzykujących na Harmonijkach Ustnych oraz inne wydarzenia: konferencja, wystawy, pokazy filmów, warsztaty.

 

Skrzyżowanie Kultur

Warszawski Festiwal „Skrzyżowanie Kultur”, którego historia sięga 2005 roku, odbył się w 2015 roku w dniach 21–27 września po raz jedenasty. Imprezę zorganizowała Stołeczna Estrada. Wystąpili: Kayhan Kalhor & Ali Bahrami Fardoraz Alireza Ghorbani (Iran), Hulyai Horod (Ukraina), Ethno-Trio Troitsa (Białoruś), Nasta Niakrasava (Białoruś), R.U.T.A. (Polska), Koçani Orkestar (Macedonia), Geomungo Factory (Korea Południowa), Şivan Perwer (Turcja), Badakhshan Ensemble (Tadżykistan), Sain Zahoor (Pakistan), Baraji (Korea Południowa), Seun Kuti & Egypt 80 (Nigeria), Noreum Machi (Korea Południowa), Noura Mint Seymali (Mauretania). Szczególnym wydarzeniem był tradycyjny już koncert Sounds Like Poland, będący prezentacją polskiej sceny folkowej. Wystąpili: Ola Bilińska – Berjozkele, Cukunft, Maciej Filipczuk & Goście Weselni, Muzykanci, Psio Crew, Banda Nella Nebbia, Kayah & Transoriental Orchestra. Występom towarzyszyły panele i warsztaty.

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij