Taniec w kinie i na wystawach w roku 2016

Rozwija się inicjatywa streamingu live oraz restreamingu spektakli baletowych, głównie wielkiej klasyki Teatru Bolszoj, na ekranach kin w Polsce (www.nazywowkinach.pl - cykl „Bolshoi Ballet Live”). W 2016 roku w kinach we Wrocławiu, Warszawie, Łodzi, Słupsku, Krakowie, Koninie, Katowicach (oraz pojedyncze projekcie w innych kinach) pokazano m.in. inscenizacje: Złoty wiek (Juij Grigorowicz), Dziadek do orzechów (Jurij Gregorowicz), Poskromienie złośnicy (Jean-Christophe Maillot), Don Kichot (A. Fadejeczew). Największym powodzeniem wśród publiczności cieszył się Dziadek do orzechów.

Natomiast w cyklu „Royal Opera House Live” sieć Multikino zaprezentowało balety w wykonaniu brytyjskiego Baletu Królewskiego: Giselle (Marius Petipa) i Frankenstein (Liam Scarlett).

 

Film

Na ekrany kin w Polsce wszedł film Stephanie di Giusto Tancerka (2016), poświęcony artystce początku XX wieku – Loïe Fuller. Film nie jest w pełni oparty na faktach, ale prezentuje dość wiernie estetykę wczesnego tańca modernistycznego Fuller.

W 2016 roku odbyło się także kilka przedpremierowych pokazów filmu biograficznego Mr Gaga (2015, reż. Tomer Heymann), poświęconego jednemu z najbardziej uznanych współczesnych choreografów – Ohadowi Naharinowi.

Poza salami kinowymi (płatne kanały tv i internetowe) można było także obejrzeć film dokumentalny Tancerz (2016, reż. Steven Cantor, produkcja BBC News), który z kolei opowiada historię Sergieja Polunina, światowej sławy ukraińskiego tancerza. W Warszawie film prezentowany był także w ramach Warszawskiego Festiwalu Filmowego w październiku.

Wystawy

Muzeum Sztuki (ms1) w Łodzi przygotowało aż trzy wydarzenia związane z choreografią i tańcem. Od 5 kwietnia do 8 maja był to projekt performatywny Układy odniesienia. Choreografia w muzeum – z udziałem artystów młodego pokolenia: Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa, Przemka Kamińskiego, Ramony Nagabczyńskiej, Anny Nowickiej, Magdaleny Ptasznik, Agaty Siniarskiej, Izy Szostak, Kasi Wolińska, Marty Ziółek. 19 listopada otwarto natomiast wystawę Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności. Wystawa wpisuje się w obchody Roku Awangardy (2017) i stawia w centrum pytanie o cielesne i ruchowe doświadczenia nowoczesności, za punkt wyjścia obierając praktykę i teorię rzeźbiarską Katarzyny Kobro i konfrontując ją z praktyką choreograficzną początku XX wieku. Kuratorką obu wystaw była Katarzyna Słoboda.

Powrót (do) przyszłości (14 kwietnia – 15 października) w Galerii im. J. Tarasina w Kaliszu był spotkaniem młodej generacji choreografów (m.in. Maria Zmpel, Marta Ziółek, Przemek Kamiński) z artystami i badaczami środowiska sztuk plastycznych (m.in. Izabela Gustowska, Józef Robakowski, Przemysław Kwiek). Kuratorem projektu był Mateusz Szymanówka.

W Muzeum Narodowym w Gdańsku można było oglądać wystawę poświęconą rodzinie Janiny Jarzynówny-Sobczak, „matce gdańskiego baletu”, zasłużonej zarówno dla rozwoju choreografii jak i pedagogiki: Saga Rodu Sobczaków (31 lipca 2016 – 29 stycznia 2017). Kuratorką wystawy jest Małgorzata Abramowicz.

Warto również zauważyć regularną działalność Chóru Ruchowego GSW działającego przy Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Grupa działa na polu improwizacji w ruchu. Chór Ruchowy GSW powstał jako kontynuacja działań prowadzonych w galerii w 2015 roku podczas letniej rezydencji artystycznej Logografowie. W ruchu.

 

Wystawy fotograficzne

W ramach projektu Japońscy mistrzowie butoh – prezentacje w Warszawie (Instytut Teatralny) można było oglądać prace fotograficzne Waldemara Zdrojewskiego Realunreal (19 lutego – 18 marca).

W podobnej tematyce utrzymana była gdańska wystawa Taniec butoh – fotografie, skupiona na tancerce TO-EN (Gdański Teatr Szekspirowski, 5 grudnia 2016 – 17 stycznia 2017).

Natomiast w Białymstoku w ramach Festiwalu „Kalejdoskop” swoją wystawę Taniec. Kobieta. Mężczyzna. Continuum zaprezentowała Katarzyna Machniewicz.

Joanna Szymajda
2017-07-13

 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij