Młodzi kompozytorzy 2012

Justyna Kowalska-Lasoń - fot. Magdalena Hueckel © Instytut Muzyki i Tańca

Tak jak w kilku poprzednich latach, wśród licznych w roku 2012 prawykonań utworów polskich zwracały uwagę dokonania twórców młodych, liczących mniej niż 40 lat. W omówieniach koncertów i festiwali najczęściej powtarzały się nazwiska kompozytorów, którzy należą do czołówki młodszej generacji: Wojciech Blecharz, Stanisław Bromboszcz, Aleksandra Gryka, Paweł Hendrich, Maciej Jabłoński, Dobromiła Jaskot, Aleksander Kościów, Sławomir Kupczak, Andrzej Kwieciński, Aleksander Nowak, Dariusz Przybylski, Marcin Stańczyk, Jagoda Szmytka, Agata Zubel, Wojciech Ziemowit Zych. Do tej niepełnej listy warto dodać kilku innych twórców:

Dominik Karski (ur. 1972) –  w latach 1991–2006 mieszkał i tworzył w Australii, zachowując sporadyczny jedynie kontakt z życiem muzycznym w Polsce; w ostatnich latach zwrócił na siebie uwagę utworami skupionymi na odkrywaniu fizyczności wydobywania dźwięku i na relacji muzyk–instrument jako najpierwszym źródle substancji muzycznej.

Justyna Kowalska-Lasoń (ur. 1985) – w roku 2012 ukazała się monograficzna płyta kompozytorki zatytułowana Śpiewam nowoczesnego człowieka, której rekomendacją może być opinia Andrzeja Chłopeckiego: „Jest w tej muzyce moc, co nie truchleje; rozżarzone farbobrzmienia”.

Tomasz Jakub Opałka (ur. 1983) wyróżniony wieloma nagrodami, wychowanek m.in. Marcina Błażewicza; ważna jest dla niego „umiejętność balansowania między tym, co wysublimowane, trudne, nowoczesne, ale też delikatne, przyjemne, bezpretensjonalne” (biografia na stronie internetowej kompozytora).

Sławomir Wojciechowski (ur. 1971) – jako kompozytor kształcił się m.in. w Stuttgarcie pod kierunkiem Marco Stroppy. Interesują go zwłaszcza historyczne i kulturowe konotacje dźwięku oraz wnikanie w jego akustyczną naturę – wyraz temu dał m.in. w utworze Blind Spot na preparowany kwartet smyczkowy.

Joanna Woźny (ur. 1973) – zamieszkała w Grazu artystka może pochwalić się sporym sukcesem, jakim niewątpliwie jest wydana przez prestiżową wytwórnię Kairos monograficzna płyta z jej utworami w wykonaniu Klangforum Wien. W roku 2012 jej kompozycje rozbrzmiewały m.in. na festiwalach "Musica Polonica Nova" i "Warszawska Jesień". W recenzji z festiwalu "Musica Polonica Nova" o jej utworze lost motion można było przeczytać: „Mikrotony, dźwięki »zaszumione« i rozszerzone techniki gry stanowią chleb powszedni. Eksperymentalny charakter lost motion w żadnej mierze nie wyrasta z sonoryzmu polskiej szkoły kompozytorskiej, raczej z muzyki Beata Furrera, u którego Woźny studiowała.” („Ruch Muzyczny” 12/2012).

Artur Zagajewski (ur. 1978) – łódzki kompozytor, który lubi surowe, ostre brzmienia uzyskiwane z niekonwencjonalnie potraktowanych instrumentów i rozmaitych przedmiotów dźwiękowych; mówi o sobie, że wywodzi się z subkultury punk-rocka. W kwietniu w Filharmonii Łódzkiej odbyło się prawykonanie jego Stabat Mater – mocno nietypowego jak na ten gatunek.

Krzysztof Kwiatkowski Muzyka współczesna,
w: Muzyka polska 2012. Raport roczny [nieopubl.]

 

 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij