Cyfrowy dostęp do muzyki rozrywkowej w Polsce (2011)

W roku 2011 na całym świecie rosła dynamicznie cyfrowa sprzedaż muzyki – i to pomimo dalszego spadku wartości całego przemysłu fonograficznego. Przychody wydawców ze sprzedaży nagrań w postaci niematerialnej wzrosły o 8 proc. Internauci na całym świecie legalnie nabyli o 17 proc. więcej albumów i pojedynczych piosenek w postaci cyfrowej niż rok wcześniej i wykupili o 65 proc. więcej abonamentów na słuchanie muzyki (wszystkie dane za raportem IFPI). Ta ostatnia informacja robi szczególne wrażenie i pozwala na wiązanie dużych nadziei z zarabianiem na streamingu muzyki (czyli jej przesyłaniu do odsłuchu online, bez konieczności ściągania na swój komputer – tak jak z treściami wideo w serwisie YouTube).

Rok był przełomowy, jeśli chodzi o pojawianie się w Polsce największych firm zajmujących się cyfrową dystrybucją muzyki. Po ośmiu latach od powstania i po długich negocjacjach z ZAiKS wszedł do nas muzyczny sklep iTunes firmy Apple, który przez te lata sprzedał na świecie ponad 15 miliardów utworów muzycznych, pozostając liderem rynku w tej dziedzinie. Ceny w polskiej wersji iTunes liczone są w euro i nie odbiegają od światowych – pojedyncza piosenka kosztuje tu wyjściowo 0,99 €, album – 9,99 €.

Pod koniec roku 2011 pojawiła się też polska wersja serwisu streamingowego Deezer, który (podobnie jak jego największy konkurent Spotify, wciąż w Polsce niedostępny) oferuje ok. 18 milionów utworów stale dostępnych za miesięczny abonament w wysokości 14,99 zł lub 24,99 zł, w zależności od tego, na jakich urządzeniach chcemy korzystać z serwisu. Oba te debiuty zasadniczo zmieniają obraz na polskim rynku muzycznym.

Przemysł muzyczny próbuje też mierzyć największe fenomeny sprzedaży elektronicznej. Po raz trzeci przyznano w Polsce nagrodę Cyfrowa Piosenka Roku – wręczaną za najwyższą wartość sprzedaży w formatach cyfrowych utworów w danym roku kalendarzowym. W kategorii polskiej piosenki trofeum zdobyła Buena grupy Blue Cafe (Universal Music).

Bartek Chaciński Nowe prądy w polskiej muzyce rozrywkowej: pop, rock, hip-hop,
w: Muzyka polska 2011. Raport roczny, Warszawa 2013

 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij