Muzyka dawna w roku 2016

„Muzyka dawna” – ta trudno definiowalna, najpojemniejsza i zarazem chyba najbardziej zróżnicowana wewnętrznie kategoria, w której mieści się wiele wieków muzycznej działalności człowieka, spotyka się w Polsce z coraz większym uznaniem. Pod względem repertuarowym akcenty, podobnie jak w ubiegłych latach, rozkładały się nierównomiernie i tak jak dotychczas w programach festiwali, sal koncertowych i teatrów przeważała głównie muzyka pierwszej połowy XVIII wieku z Johannem Sebastianem Bachem i Georgiem Friedrichem Händlem na czele. Podobnie jak w ubiegłych latach inicjatywy dotyczące repertuaru wcześniejszego są pod względem liczbowym nieporównywalnie skromniejsze – nie pozwalając praktycznie na wybór tych najważniejszych. 

„Muzyka dawna” wciąż obecna jest w Polsce głównie podczas festiwali. Abonamenty filharmonii mają z reguły charakter marginalny, tym bardziej więc warto już na wstępie wspomnieć o nowym abonamencie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Instytucja ta w ubiegłym roku wprowadziła do repertuaru na stałe muzykę dawnych epok, nawiązując przy tym regularną współpracę ze stosunkowo młodą i błyskawicznie rozwijającą się {oh!} Orkiestrą Historyczną kierowaną przez Martynę Pastuszkę oraz Marcina Świątkiewicza.

Warto podać kilka przykładów pozytywnej tendencji, obserwowalnej w Polsce od lat, która w 2016 roku osiągnęła zdaje się największy jak dotąd rozmach. Jakkolwiek zapraszanie renomowanych artystów zagranicznych z przygotowanym już przez nich programem stanowi wciąż najmocniejsze punkty w wielu programach koncertowych, doniosłe znaczenie mają także wydarzenia przygotowane z częściowym, za to aktywnym udziałem rodzimych muzyków, dające większe możliwości rozwoju i promocji polskich artystów poza granicami kraju.

Praktykę tę stosują coraz częściej najważniejsze polskie festiwale. Warto wspomnieć choćby zeszłoroczne edycje festiwali: „Misteria Paschalia” i „Opera Rara” w Krakowie, Kromer Festival w Bieczu, „Pieśń Naszych Korzeni” w Jarosławiu czy wreszcie „Wratislavia Cantans” na Śląsku. Do tego sukcesu przyczyniły się zwłaszcza polskie orkiestry specjalizujące się tzw. wykonawstwie historycznym, m.in.: Capella Cracoviensis,  wspomniana już {oh!} Orkiestra Historyczna, Arte dei Suonatori oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa.

Z wybitnymi zagranicznymi solistami Capella Cracoviensis przygotowała prezentowaną w Polsce i za granicą premierę Adriano in Siria Giovanniego Battisty Pergolesiego. Wrocławska Orkiestra Barokowa przy udziale renomowanego niemieckiego zespołu wokalnego Cantus Cölln zaprezentowała koncert kantatowo-oratoryjny z muzyką Johanna Sebastiana Bacha. {oh!} Orkiestra Historyczna z udziałem solistów, m.in. z Czech dokonała pierwszego współczesnego scenicznego wystawienia opery Johanna Adolpha Hassego Arminio. Po premierze spektaklu podczas festiwalu „All’improviso” w Gliwicach zaprezentowano go jeszcze w Pradze i Ostrawie.

 Przy okazji warto nadmienić, że w 2016 roku w Polsce odbyło się – poza festiwalami – stosunkowo niewiele wystawień oper barokowych. Jedynym teatrem operowym, który przygotował aż dwie premiery (Ariodante Geoga Friedricha Händla oraz La serva padrona Giovanniego Battisty Pergolesiego) była Warszawska Opera Kameralna. Również w Warszawie, podczas drugiego już Festiwalu Oper Barokowych „Dramma per Musica” doszło do scenicznego wykonania, po 300 latach zapomnienia, dzieła Leonarda Vinciego Semiramida riconosciuta. Polskimi oraz zagranicznymi solistami i Royal Baroque Ensemble zadyrygował Marco Vitale.

W ramach obchodów umownej rocznicy tzw. Chrztu Polski podjęto wiele muzycznych inicjatyw zainspirowanych tym wydarzeniem. Jednym z nich, stanowiącym efekt wieloletniej współpracy wybitnego francuskiego muzykologa i wykonawcy muzyki średniowiecznej Marcela Pérèsa z zespołami polskimi, był koncert pt. Chrzest Mieszka, księcia polskiego, który odbył się w płockiej katedrze z udziałem m.in. wspomnianego artysty oraz zespołu Jerycho kierowanego przez Bartosza Izbickiego.

Wymienione wcześniej orkiestry miały też duży wkład w edukację i popularyzację muzyki dawnej w ubiegłym roku. Kolejna edycja kursów mistrzowskich z udziałem muzyków z orkiestry Arte dei Suonatori odbyła się w Nowym Domu Sztuki w Radziejowicach. 1. Ogólnopolskie Warsztaty Stylu dla uczniów Szkół Suzuki w Nakle Śląskim współorganizowała {oh!} Orkiestra Historyczna. Poza tym warto wspomnieć o dorocznych kursach mistrzowskich odbywających się w Polsce od lat, takich jak Letnia Akademia Muzyki Dawnej w Poznaniu, Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej i Forum Muzyki Dawnej w Warszawie, Akademia Muzyki Dawnej w Szczecinie.

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij