Festiwale muzyki współczesnej 2014 (przegląd)

[w kolejności chronologicznej]

Łańcuch XI (26 stycznia – 9 lutego)
Na Festiwalu, którego osią jest twórczość Witolda Lutosławskiego, drugim najczęściej wykonywanym kompozytorem był w roku 2014 Andrzej Panufnik: zabrzmiały cztery jego utwory (Uwertura tragiczna, Polonia, Kołysanka i Muzyka jesieni).

Poznańska Wiosna Muzyczna (21-25 marca)
Czternaście koncertów Festiwalu przyniosło piętnaście prawykonań utworów kompozytorów polskich (Katarzyna Taborowska, Monika Kędziora, Wojciech Błażejczyk, Piotr Pawlik, Rafał Zapała, Michał Ossowski, Piotr Tabakiernik, Magdalena Długosz, Agnieszka Zdrojek-Suchodolska, Alicja Gronau, Maciej Jabłoński, Zbigniew Kozub, Artur Kroschel, Adam Porębski i Piotr Jędrzejczyk). Wydarzeniem „Wiosny” stał się m.in. koncert monograficzny Magdaleny Długosz.

18. Lubelskie Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego (4-9 kwietnia)
Oprócz muzyki patrona Festiwalu oraz nieco już dziś zapomnianego Ludomira Rogowskiego (1881-1954), zabrzmiały utwory m.in. Andrzeja Panufnika, Jerzego Kornowicza.

Festiwal „Musica Polonica Nova” (Wrocław, 4-12 kwietnia)
W wykonaniu solistów i zespołów polskich (m.in. Kwartet Śląski, Małgorzata Walentynowicz, Agata Zubel, Kwartludium, Orkiestra Leopoldinum, Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej, NOSPR) i zagranicznych (Ensemble Mosaik, Nordlys) zabrzmiały utwory twórców już nieżyjących (Kilar, Serocki, Panufnik) oraz starszego i młodszego pokolenia. Odbyły się prawykonania i prawykonania polskie utworów m.in. Jagody Szmytki, Tadeusza Wieleckiego, Agnieszki Stulgińskiej, Dobromiły Jaskot, Karola Nepelskiego, Adriana Foltyna, Marcina Rupocińskiego, Sławomira Kupczaka, Mikołaja Laskowskiego, Dariusza Przybylskiego, Mateusza Ryczka, Aleksandra Kościowa, Adama Porębskiego, Rafała Augustyna, Wojciecha Ziemowita Zycha. Przypomniana została muzyka twórców rzadko dziś wykonywanych: Wojciecha Nowaka i Barbary Buczek. Przyznaną na Festiwalu po raz pierwszy Wrocławską Nagrodę Muzyczną „Polonica Nova” otrzymała Agata Zubel.

6. Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody” (Lublin, 14–18 maja)
W programie lubelskiego festiwalu o unikalnej formule wyróżnił się, wykonany po raz pierwszy, utwór Lidii Zielińskiej Zagubione ogniwo z udziałem śpiewaków tradycyjnych.

2. Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara (Gorzów, 16–23 maja)
Program zainicjowanego przez Filharmonię Gorzowską Festiwalu obejmował m.in. utwory Tomasza Jakuba Opałki, Łukasza Pieprzyka, Wojciecha Błażejczyka czy Grzegorza Duchnowskiego.

26. Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich (Kraków, 8–14 czerwca)
Bogaty program Festiwalu nie ograniczał się do utworów wyłącznie twórców krakowskich i polskich. Odbyło się 12 prawykonań. Wystąpili muzycy polscy (m.in. Kaja Danczowska, Kwartet Śląski) oraz zagraniczni (Neue Vocalsolisten Stuttgart). Kompozytorzy, których utwory wykonano na Festiwalu, to m.in. Krzysztof Penderecki, Witold Lutosławski, Henryk Mikołaj Górecki, Bogusław Schaeffer (koncert monograficzny w wykonaniu zespołu Muzyki Centrum), Andrzej Panufnik, Krystyna Moszumańska-Nazar, Marek Stachowski, Zbigniew Bujarski, Krzysztof Meyer, Juliusz Łuciuk.

Festiwal Instalacji Muzycznych „Instalakcje” 3 (Warszawa, 14–15 czerwca)
Tematem oryginalnie pomyślanego Festiwalu (kurator: Wojciech Blecharz, współpraca merytoryczna: Paweł Mykietyn) było w tym roku ciało i jego metafora w muzyce. Festiwal Instalakcje prezentuje niekonwencjonalne gatunki muzyczne, które nie mają ugruntowanego miejsca na tradycyjnych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce. Formuła obejmuje instalacje dźwiękowe, instalacje audiowizualne, rzeźby dźwiękowe, teatr instrumentalny, sztuki performatywne, interdyscyplinarne i multimedialne formy muzyczne. Interdyscyplinarny profil jest diametralnie różny od tradycyjnych festiwali muzyki poważnej, które prezentują głównie koncerty przeznaczone raczej dla znawców lub miłośników muzyki współczesnej. Instalakcje prezentują nurt bliższy temu, co dzieje się w wielu galeriach czy muzeach sztuki najnowszej na świecie, czyli otwarcie na widza, interaktywność, zaproszenie do aktywnego uczestnictwa w odbiorze sztuki, możliwość dotknięcia, poczucia muzyki na „własnej skórze”. W programie znalazły się m.in. zamówione przez zespół Kwadrofonik prawykonania utworów Aleksandry Gryki, Andrzeja Kwiecińskiego, Sławomira Wojciechowskiego i Wojciecha Blecharza oraz koncert Ucho /Oko, z kompozycjami m.in. Karola Nepelskiego i Jagody Szmytki.

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij