Rok 2015 – obchody 250-lecia teatru publicznego w Polsce

Repertuar Opery Narodowej wzbogacił się w 2015 roku o dwa dzieła belcantowe przygotowane muzycznie przez Andriya Yurkevycha. W lutym odbyła się premiera Marii Stuart Donizettiego w rozmaity sposób przyjętej reżyserii znanego w Europie tandemu Moshe Leiser – Patrice Caurier. Spektakl powstał w koprodukcji z Covent Garden, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie i Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu. Życzliwiej odebrano w czerwcu efekt pracy Davida Pountneya, który zrealizował Wilhelma Tella Rossiniego.

Wiele dyskutowano o kwietniowej inscenizacji Otella Verdiego w Operze Bałtyckiej. Marek Weiss zrobił spektakl czarno-biały, niemal bez dekoracji, opowieść o kimś obcym we współczesnym społeczeństwie, o starzejącym się przywódcy otoczonym gromadą młodych wilczków. W roli tytułowej wystąpił Jacek Laszczkowski, dyrygował Tadeusz Kozłowski.

Znacznie spokojniej przyjęto dwie premiery Opery Wrocławskiej, choć odbiegały od tradycyjnych kanonów inscenizacyjnych. Twórcą styczniowego Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego był Jurij Aleksandrow, kierownictwo muzyczne sprawował Marcin Nałęcz-Niesiołowski. W grudniu słynny Giancarlo del Monaco interesująco przeniósł akcję Madame Butterfly Pucciniego w lata po zakończeniu II wojny światowej. Dyrygowała Ewa Michnik. Do swej długiej listy wielkich widowisk plenerowych Opera Wrocławska dodała w czerwcu Latającego Holendra Wagnera w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego pod muzycznym kierownictwem Ewy Michnik. Premierę ozdobiła wokalna kreacja Simona Neala w partii tytułowej.

Ciekawym spotkaniem doświadczenia z młodością okazała się lutowa premiera w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie obchodzący 70. urodziny Leszek Mądzik wyreżyserował Rycerskość wieśniaczą Mascagniego, a debiutant Krzysztof Cicheński dodał zupełnie inne w konwencji Pajace Leoncavalla. Dyrygował Gabriel Chmura, w obu operach główne partie zaśpiewał gruziński tenor George Oniani, ale wydarzeniem stał się debiut 20-letniego barytona Andrzeja Filończyka w roli Tonia.

W listopadzie Opera na Zamku w Szczecinie otworzyła się dla publiczności po remoncie i przygotowała premierę Balu maskowego Verdiego (reżyseria Waldemar Zawodziński, kierownictwo muzyczne Vladimir Kiradjev, Małgorzata Walewska jako Ulryka).

Najbardziej oryginalnym spektaklem był marcowy Baron cygański w Teatrze Wielkim w Łodzi. Klasyczną operetkę Straussa-syna Tomasz Konina odczytał przez pryzmat Gombrowicza, pomieszał konwencje cyrkowo-operowo-kabaretowo-operetkowe, a w finale przypomniał widzom, że Austria to ojczyzna Adolfa Hitlera.

Teatr Wielki w Łodzi odnotował w 2015 roku zmianę dyrekcji, nowym szefem został Paweł Gabara, a pierwszą premierą za jego kadencji był listopadowy Don Giovanni Mozarta w reżyserii Marii Sartowej, dyrygowany przez nowego zastępcę dyrektora ds. artystycznych, Wojciecha Rodka.

Polskie teatry coraz odważniej sięgają po nowe dzieła. Teatr Wielki w Poznaniu zdecydował się na prapremierę Space Opery Aleksandra Nowaka, a Opera Bałtycka – Olimpii z Gdańska o Stanisławie Przybyszewskiej skomponowanej przez Zygmunta Krauzego. W Operze Krakowskiej zaprezentowano w wersji półscenicznej Olgę Bo Marcina Błażewicza. Szczecińska Opera na Zamku przygotowała dla dzieci Historię najmniej prawdopodobną Jerzego Kornowicza. Warszawska Opera Kameralna zrealizowała prapremiery: Operetki opartej na sztuce Witolda Gombrowicza, a skomponowanej przez Michała Dobrzyńskiego oraz Orfeusza Dariusza Przybylskiego.

Prezentacją Requiem dla ikony Katarzyny Głowickiej i Voyagera Sławomira Kupczaka zakończył się trzyletni Projekt P w Operze Narodowej. W tym samym nurcie odkrywania nowego repertuaru należy umieścić Powder Her Face Thomasa Adésa – utwór oryginalnie zrealizowany przez Mariusza Trelińskiego w przestrzeni sceny Opery Narodowej. Spektakl powstał w koprodukcji z La Monnaie w Brukseli.

Jacek Marczyński
2016-08-16

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij