Muzyka polska w repertuarze teatrów operowych, filharmonii, orkiestr i chórów w roku 2013

Krzysztof Meyer: Cyberiada, Teatr Wielki w Poznaniu (2013)

Rok 2013 potwierdził umocnienie dostrzeżonej już w poprzednich latach tendencji do rozszerzania repertuaru poza kanon najpopularniejszych dzieł operowych. Polskie teatry sięgają obecnie nie tylko po utwory współczesnych polskich kompozytorów: Krzysztofa Meyera (Cyberiada, Teatr Wielki w Poznaniu), Krzysztofa Pendereckiego (Diabły z Loudun, Opera Narodowa, Ubu Rex, Opera Bałtycka) czy Pawła Szymańskiego (Qudsja Zaher, Opera Narodowa). Na polskich scenach zaczynają się pojawiać opery ważne w historii XX-wiecznej muzyki.

I tak Opera Narodowa wystawiła w koprodukcji z festiwalem w Salzburgu Sprawę Makropulos Leoša Janačka w reżyserii jednego z najwybitniejszych teatralnych twórców Europy – Christopha Marthalera (dyr. Gerd Schaller), a także Lady Sarashinę Petera Eötvösa w reżyserii Ushio Amaghatsu (dyr. Christian Schumann). W grudniu w Operze Narodowej odbyła się także premiera niewystawianej w Polsce Jolanty Piotra Czajkowskiego, którą reżyser Mariusz Treliński połączył w jednym wieczorze z Zamkiem Sinobrodego Béli Bartóka. Premierą dyrygował Valery Gergiev, potem spektakle przejął Bassem Akiki. Inscenizacja powstała w koprodukcji z Metropolitan Opera w Nowym Jorku, gdzie zostanie pokazana w sezonie 2014/2015.

Opera Bałtycka wystawiła w styczniu Graczy Dymitra Szostakowicza, był to reżyserski debiut Andrzeja Chyry. Utwór ten połączono z nieznaną jednoaktówką Skrzypce Rotszylda ucznia Szostakowcza, Benjamina Fleischmanna, którą wyreżyserował Marek Weiss, dyrygował całością Michał Klauza. W sierpniu odbyła się w tym teatrze premiera Marii Romana Statkowskiego w reżyserii Michaela Gielety i pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Było to przeniesienie z festiwalu w Wexford, gdzie tę inscenizację przygotowano w 2011 roku. Wydarzeniem nie tylko dla Poznania była polska premiera w tamtejszym Teatrze Wielkim Portretu Mieczysława Weinberga (reż. David Pountney, dyr. Tadeusz Kozłowski). Również Warszawska Opera Kameralna pod nową dyrekcją Jerzego Lacha rozszerzyła swą działalność i obok czerwcowej premiery Cosi fan tutte (reż. Marek Weiss i dyr. Ruben Silva) uruchomiła jesienią Scenę Młodych, na której przedstawienia mogą prezentować studenci uczelni muzycznych, młodzi kompozytorzy i choreografowie.

Po ponad półtorarocznym remoncie w kwietniu otworzył się znowu gmach Teatru Wielkiego w Łodzi. Gruntownej modernizacji uległo przede wszystkie techniczne wyposażenie sceny. Nie udał się natomiast pomysł przebudowy dolnego foyer z szatniami na scenę kameralną. Wygospodarowana przestrzeń nadaje się jedynie do działalności wystawienniczo-edukacyjnej. Na otwarcie po remoncie przygotowano premierę niewystawianej w Polsce Anny Boleny Gaetano Donizettiego z kreacją Joanny Woś w roli tytułowej i w reżyserii Janiny Niesobskiej. Dyrygował nowy kierownik muzyczny Eraldo Salmieri. W ciągu następnych kilku tygodni odbyły się kolejne trzy premiery – Traviaty, Toski oraz Madame Butterfly – przygotowanie na bazie bądź dawniejszych inscenizacji, bądź prezentacji półinscenizowanych, jakie miały miejsce podczas występów zespołów Teatru Wielkiego poza remontowaną siedzibą. Z końcem roku natomiast ze stanowiska dyrektora artystycznego łódzkiego teatru zrezygnował Waldemar Zawodziński.

Opera Wrocławska kontynuuje cykl wielkich inscenizacji w Hali Stulecia. W listopadzie byli to Poławiacze pereł Georgesa Bizeta w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego i pod dyrekcją Ewy Michnik. Niemal w tym samym czasie w bydgoskiej Opera Nova odbyła się premiera Pajacy Ruggiero Leoncavalla i Rycerskości wieśniaczej Pietro Mascagniego (reż. Andrzej Bubień, dyr. Wojciech Rajski). W kwietniu natomiast Opera Nova wystawiła Halkę Stanisława Moniuszki (dyr. Piotr Wajrak). Reżyserka Natalia Babińska w interesujący sposób połączyła narodową tradycję ze współczesnym myśleniem teatralnym. Premiera zainaugurowała 20. Bydgoski Festiwal Operowy, podczas którego wystąpiły: Łotewska Opera Narodowa z Rygi (Don Giovanni), Opera Krakowska (Ariadna na Naxos), Teatr Muzyczny z Gdyni (musical Chłopi), Akademicki Teatr Wielki Opery i Baletu z Mińska (Chowańszczyzna) oraz zespoły baletowe La Tendre Amour z Hiszpanii i Danza Cotemporanea de Cuba.

 

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij