Repertuary filharmonii i orkiestr w roku 2011

Gustav Mahler Festival Kraków 2011

W 2011 roku w filharmoniach, jak zawsze, w wykonywanym repertuarze przeważała klasyka i romantyzm; w bardziej prowincjonalnych duży udział miała też muzyka lżejsza, operetkowa. Im mniejszy ośrodek, tym mniejsze zróżnicowanie repertuaru.

Znamienny tu będzie przykład nowej Filharmonii Gorzowskiej, gdzie repertuar ograniczał się do klasyków i opery, ale i tak dużą część działalności stanowiły gościnne imprezy kabaretowe lub muzyki lżejszej (Filharmonia Dowcipu, Hanna Banaszak, Majka Jeżowska).

Polskiej muzyki grywa się w filharmoniach niewiele, dosłownie pojedyncze utwory (wyjątkiem są imprezy poświęcone muzyce współczesnej, jak Forum Lutosławskiego w Filharmonii Narodowej czy Świętokrzyskie Dni Muzyki w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach); wyjątkiem jest tu Filharmonia Narodowa. Rok Mahlera został uczczony z największym naciskiem w Filharmonii Krakowskiej, gdzie dyr. Paweł Przytocki zainicjował wykonanie wszystkich symfonii, zapraszając również orkiestry gościnne. Pojedyncze dzieła były też wykonywane w innych miejscach kraju. Nie było zwiększonej obecności muzyki Liszta w związku z jego rocznicą, tylko pojedyncze koncerty.

Każda z polskich filharmonii ma swoją specyfikę i politykę repertuarową, zależną z jednej strony od osobowości kierujących, z drugiej od wnętrza, jakim dysponuje (np. w Filharmonii Poznańskiej niemal nie ma koncertów kameralnych).

Najbardziej wszechstronny w 2011 roku był repertuar Filharmonii Narodowej, chociaż koncertów muzyki dawnej, przedklasycznej było zaledwie 3. Kontynuowane były cykle: „Orkiestry świata” (5), „Wielkie symfonie romantyczne”, „Wielkie symfonie XX i XXI w.”. Muzyka polska była uwzględniana w programach częściej niż w innych filharmoniach; dwa programy były całkowicie polskie: koncert monograficzny Karola Kurpińskiego i uroczysty wieczór poświęcony 110-leciu filharmonii. FN gościła też najwięcej koncertów zewnętrznych imprez: Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena, Festiwalu „Chopin i jego Europa”, „Warszawskiej Jesieni”.

W siedzibie Filharmonii Krakowskiej odbywają się pojedyncze koncerty festiwalu "Misteria Paschalia" czy cyklu „Opera rara”. Większość filharmonii jednak organizuje własne festiwale, np. wspomniane Forum Lutosławskiego czy Świętokrzyskie Dni Muzyki. Filharmonia Częstochowska ma Festiwal Wiolinistyczny im. Bronisława Hubermana (wielki skrzypek urodził się w tym mieście), Filharmonia Pomorska organizuje Bydgoski Festiwal Muzyczny (w 2011 roku pod hasłem polskiej prezydencji, z hasłem „W hołdzie Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu”) i "Musica Antiqua Europae Orientalis" (co trzy lata; w 2011 roku nie odbył się). Łódź ma swój wakacyjny cykl koncertów poza siedzibą – „Kolory Polski”, a w czerwcu odbyła się kolejna edycja Festiwalu „Anderszewski i przyjaciele”. "Wratislavia Cantans" jest organizowany obecnie, jak w dawnych czasach, przez Filharmonię Wrocławską.

Wszechstronny repertuar mają orkiestry radiowe, zwłaszcza NOSPR oraz Polska Orkiestra Radiowa, której specyfiką jest wykonywanie (i rejestrowanie) nieznanych lub zapomnianych dzieł muzyki polskiej. W 2011 roku POR wykonała dzieła: Franciszka Lessla, Józefa Brzowskiego, Emila Młynarskiego, Czesława Marka, Krzysztofa Baculewskiego, Tadeusza Majerskiego, Michała Pawełka, Andrzeja Dobrowolskiego, Macieja Zielińskiego, Sławomira Kupczaka, Krzysztofa Pendereckiego, Zygmunta Stojowskiego, Feliksa Nowowiejskiego (opera Legenda Bałtyku, wykonanie koncertowe), Ludomira Różyckiego, Stefana Kisielewskiego, Witolda Lutosławskiego, Agaty Zubel, Krzysztofa Meyera. W cyklu przypominania nieznanych oper na Festiwalu Beethovenowskim POR pod batutą swego szefa Łukasza Borowicza wykonała Marię Padillę Donizettiego. Brała też udział w koncertach muzyki lżejszej, np. muzyki filmowej w Sali Kongresowej czy Jana A.P. Kaczmarka w Muzeum Powstania Warszawskiego. Domeną NOSPR jest przede wszystkim muzyka romantyczna, dwudziestowieczna i współczesna; organizuje Festiwal Prawykonań jako biennale (w 2011 roku odbyła się czwarta edycja).

Orkiestry działające niezależnie, jak Sinfonia Varsovia czy Aukso, też mają wszechstronny repertuar. Ta pierwsza organizuje własne festiwale, jak „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” czy „Szalone Dni Muzyki”, odbywające się w siedzibie Opery Narodowej (w 2011 roku pod hasłem „Tytani”, zawierające muzykę m.in. Brahmsa, Mahlera, Liszta, Richarda Straussa i Szymanowskiego). W swej siedzibie na Grochowskiej (zyskała w 2011 roku salę prób; budowa nowego gmachu odracza się na czas nieokreślony) organizuje cykle koncertowe dla mieszkańców Grochowa i warsztaty dla dzieci "Labirynt".

Koncerty i zajęcia edukacyjne to bardzo ważny element działalności naszych instytucji muzycznych, należałoby mu się osobne opracowanie. Obok koncertów dla dzieci szkolnych i młodzieży, jakie są organizowane w siedzibach tych instytucji oraz poza nimi (np. w szkołach), duże powodzenie miały koncerty dla najmłodszych, w wieku wręcz żłobkowym, typu „Baby Boom Bum” w Filharmonii Łódzkiej czy „Smykofonie” organizowane przez Fundację „Muzyka jest dla wszystkich”.

 
Pokaż cały
 
 

Galeria zdjęć

 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij