Ekspansja polskiego jazzu w roku 2015 - od Ekwadoru po Singapur

W roku 2015 za pozytywny znak czasu wypada uznać ekspansję polskiego jazzu na estrady całego świata, od Ekwadoru po Singapur. Rozwijała się współpraca jazzmanów polskich z amerykańskimi, a także skandynawskimi.

Globtrotterzy

Przemysław Strączek International Group koncertowała w Singapurze i Malezji, a Piotr Orzechowski w Chile. Kwartet Jacka Kochana i Adama Bałdycha występował w Kanadzie, a High Definition Quartet – w Kanadzie i USA. Trio Marcina Wasilewskiego podróżowało po Niemczech oraz Japonii – tamże Anna Maria Jopek odbyła swoją kolejną dalekowschodnią trasę. Wibrafonista Dominik Bukowski z zespołem reprezentował Polskę w Indonezji na Jakarta International Java Jazz Festival. Zespół Jazzpospolita wystąpił w Chinach, a Pink Freud – w Kolumbii i Chinach. Pianista Artur Dutkiewicz, solo lub w trio, grał na Litwie, w Portugalii, Brazylii, w Australii (w wielu miastach), w Nowej Zelandii i na wyspie Bali. Maciej Fortuna trąbił w Niemczech, na Litwie, na Sardynii i w USA. Rafał Sarnecki wędrował z tajwańską aktorką Annie Chen i jej New York Quintetem po Chinach i Korei Północnej.

Amerykanie w Polsce

Polska jest coraz lepszym rynkiem dla jazzu z USA. W 2015 roku grali u nas m. in. Kurt Elling, Wayne Shorter Quartet, Mino Cinelu. Na „Bielskiej Zadymce Jazzowej” pojawiły się zespoły Billa Frisella, Gary’ego Burtona, Marka Turnera oraz grupa Sound Prints Dave Douglasa i Joe Lovano. Zespół High Risk Douglasa uświetnił krakowski festiwal „Starzy i Młodzi”. Pod wodzą trębacza Stevena Bernsteina z programem osnutym na muzyce Nino Roty wystąpił zespół Sexmob. W gdańskim klubie „Żak” zagrał zespół Prism Dave'a Hollanda. Herbie Hancock i Robert Glasper wystąpili podczas Letniego Festiwalu Jazzowego w Krakowie. Hancock grał również na Szczecin Music Fest. Na łódzkiej Letniej Akademii Jazzu grały kwartety Marka Feldmana i Charlesa Lloyda. Al Di Meola uczestniczył w festiwalu „Muzeum Jazz” w Ostrowie Wielkopolskim. Diana Krall śpiewała i grała na Torwarze w Warszawie (tamże – Chris Botti i Melody Gardot). Na festiwalu Warsaw Summer Jazz Days wystąpili: Bill Laswell & The Masters Musicians of Jajouka, Vijay Iyer Trio, Brad Mehldau, Ambrose Akinmusire, Jason Marsalis. Christian McBride i Stanley Jordan byli ozdobą warszawskiego 21. „Jazzu na Starówce”. Mike Stern, John Abrcrombie i Ed Cherry uświetnili 1. Międzynarodowy Jazzowy Konkurs Gitarowy im. Jarka Śmietany. Kwintety Dave'a Liebmana i Davida Sanborna grały na 51. „Jazzie nad Odrą”, a Kwintet Roya Hargrove’a – w poznańskim klubie Blue Note. W słynnym „jazzowym” kościele w Aleksandrowicach (Bielsko-Biała) wystąpili Chick Corea i Bobby McFerrin. Richard Bona zagrał w Teatrze Starym w Lublinie i na Młyn Jazz Festival w Wadowicach. Dianne Reeves śpiewała na Ladies’ Jazz Festival w Gdyni. W programie wrocławskiego festiwalu „Jazztopad” znaleźli się Anthony Braxton i Mark Feldman. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia gościła Esperanzę Spalding, Benny’ego Maupina i kwartet wokalny Manhattan Transfer. W nowo otwartym wrocławskim Narodowym Forum Muzyki wystąpili John Scofield i Joe Lovano. W bielsko-bialskiej „Jesieni Jazzowej” wzięli udział: Maria Schneider, Tim Berne Decay i Bad Plus. Yellowjackets śpiewali na Komeda Jazz Festival w Gdańsku. W gliwickim Palm Jazz Festivalu uczestniczyli Uri Caine i Bill Evans. Cassandra Wilson śpiewała w Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu. Ron Carter ze swym Trio grał na Międzynarodowym Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu. Z powyższego (niepełnego) zestawienia wypływa wniosek, że niezależnie od rozwoju i oryginalności jazzu europejskiego Stany Zjednoczone pozostają na naszym rynku jazzową potęgą nr 1.

Polacy nie tylko z Amerykanami

Darek Oleszkiewicz na 51. „Jazzie nad Odrą” grał z Davem Liebmanem i Lee Konitzem. Do nagrania płyty z muzyką Bronisława Kapera Kuba Stankiewicz zaprosił Petera Erskine’a. Ed Cherry występował z Adamem Kowalewskim i Arkiem Skolikiem. W New York Quartet Tomasza Stańki obok lidera zagrali Amerykanie. Marcus Miller wraz z Leszkiem Możdżerem i Zbigniewem Namysłowskim wystąpili m. in. w Katowicach, Poznaniu i Warszawie (Torwar). Utwory Krzysztofa Kobylińskiego grał Joey Calderazzo. Na płycie Confetti Man kwartetu smyczkowego Turtle Island Quartet udokumentowano efekt współpracy Mateusza Smoczyńskiego z tym słynnym zespołem z USA. W Nowym Jorku Ewa Uryga z New York Jazz Collective (dwu Amerykanów oraz zamieszkała w USA polska perkusistka Dorota Piotrowska) nagrała płytę Ballads for Ella. Roscoe Mitchell grał z Jerzym Mazzollem. W Teatrze Wielkim w Warszawie z okazji kolejnej edycji tzw. BMW Jazz Club Branford Marsalis uczestniczył w specjalnym programie pt. Bezgranicznie, silnie inspirowanym przez polski folklor – wespół z muzykami polskimi z Anną Marią Jopek na czele.

W roku 2015 Polacy współpracowali z muzykami z Danii, Izraela, Kuby, Niemiec, Szwecji, Włoch i Norwegii. Przykładowo, Adam Bałdych nagrał płytę Bridges (inspirowaną polskim folklorem) z norweskim Helge Lien Trio. 25-lecie obchodził polsko-norweski zespół Loud Jazz Band. W różnych miastach (Lublin, Przemyśl, Wrocław, Lwów) zorganizowano festiwale polsko-ukraińskie pod wspólną nazwa „Jazz Bez”.

;

Krystian Brodacki
2016-08-03

 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij