prezydencja Polski w UE

Z okazji polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, której początek przypadł w połowie 2011 roku, najważniejszą inicjatywą było powołanie przez Instytut Adama Mickiewicza nowego zespołu − Międzynarodowej Orkiestry Młodzieżowej „I, Culture Orchestra”, w skład której weszło 104 młodych muzyków z krajów Partnerstwa Wschodniego (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy) i oczywiście z Polski, wyłonionych w przesłuchaniach.

Po warsztatach w Gdańsku pod kierownictwem wybitnych muzyków orkiestrowych (London Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Philharmonia Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra i Opéra de Lyon) ruszyli pod koniec sierpnia w trasę, na której znalazły się: Gdańsk (Filharmonia Bałtycka), Kraków (Filharmonia Krakowska), Sztokholm (Berwaldhallen), Lublin (Filharmonia Lubelska), Kijów (Opera Narodowa), Berlin (Filharmonia Berlińska), Bruksela (Palais des Beaux-Arts), Londyn (Royal Festival Hall), Madryt (Teatro Real) i w końcu Warszawa (Filharmonia Narodowa). Koncertami dyrygował Sir Neville Marriner oraz Paweł Kotla. W programach znalazły się utwory Karola Szymanowskiego (I Koncert skrzypcowy grały Arabella Steinbacher lub Alena Baeva), Piotra Czajkowskiego, Sergiusza Prokofiewa i Dymitra Szostakowicza.

Krajowe projekty prezydencyjne leżały w gestii Narodowego Instytutu Audiowizualnego. Pierwszym było zamówienie nowego utworu symfonicznego u Pawła Mykietyna - prawykonanie III Symfonii odbyło się na inaugurację prezydencji w Filharmonii Narodowej, a parę dni później w tym samym miejscu odbyło się prawykonanie zamówionego przez IAM Koncertu Jankiela Jana A.P. Kaczmarka.

Najważniejszy jednak projekt wiązał się z wrześniowym Międzynarodowym Kongresem Kultury we Wrocławiu. W tamtejszej monumentalnej Hali Stulecia odbyły się dwa koncerty − łączący muzykę Krzysztofa Pendereckiego z lat 60. (Polymorphia, Anaklasis, Kanon) z twórczością Jonny'ego Greenwooda (gitarzysty zespołu Radiohead i kompozytora muzyki filmowej) oraz Aphexa Twina. Pierwsze z tych połączeń doczekało się rejestracji płytowej (wyd. Nonesuch) oraz dalszych wykonań.

Dorota Szwarcman Muzyka klasyczna. Prezydencja,
w: Muzyka polska 2011. Raport roczny, Warszawa 2013

 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij