Jazz w Polsce 2014

 Ciekawe przeżycia muzyczne zapewnił wrocławski „Jazztopad”. Atrakcją były prawykonania kompozycji zamówionych przez organizatorów festiwalu u dwu trębaczy amerykańskich, reprezentujących współczesny nurt free: Psalmu From Hell Nate’a Wooleya i Solidarity Wadady Leo Smitha, który wykonał ten utwór z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Narodowego Forum Muzyki. Gwiazdą festiwalu był leciwy saksofonista Pharoah Sanders. Warto pochwalić specjalny „Polish Showcase” w ramach „Jazztopadu”: prezentacje polskich artystów dla zagranicznych impresariów, dla których zagrali Obara, Bałdych, Orzechowski, Zimpel, Damasiewicz.

Pod wodzą krytyka Adama Barucha powstał w ramach 11. Festiwalu Kultury Żydowskiej nowy festiwal jazzowy: „Singer Jazz” 2014. Jedną z gwiazd był klarnecista Harold Rubin. Bogatym programem odznaczał się festiwal „Jazz Jantar” w Gdańsku: Robert Glasper Experiment, Rob Mazurek Pulsar Quartet, Branford Marsalis Quartet, James Carter Organ Trio. Kwintet kontrabasisty Mazolewskiego zagrał tam muzykę z płyty Polka.

Dyrektorami niektórych festiwali byli – jak poprzednio – muzycy: Adam Pierończyk („Sopot Jazz Festival”), Leszek Możdżer („Enter Jazz Festival”), Tomasz Stańko („Jazzowa Jesień” w Bielsku Białej), Paweł Kaczmarczyk („Jazz Juniors” w Krakowie), Wojciech Kamiński (Old Jazz Meeting w Iławie). Dzięki ich inwencji, wszystkie te imprezy były wydarzeniami.

Nurt free znalazł jak zwykle oparcie w festiwalach „Ad Libitum” w Warszawie, „Mózg Festival” w Bydgoszczy i – przede wszystkim – 9. Krakowskiej Jesieni Jazzowej, gdzie wystąpili m. in. Ken Vandermark, Peter Brötzman, Peter Evans, Hamid Drake, Jason Adasiewicz, Barry Guy, John Dikeman oraz polscy przedstawiciele gatunku. W czasie 41. Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu wystąpił słynny free jazzowy big band z USA The Sun Ra Centennial Arkestra.

Wydarzenia

Szósty festiwal „Solidarity of Arts” w Gdańsku uświetniła amerykańska kontrabasistka Esperanza Spalding w roli nie tylko wykonawcy, lecz także gospodarza całej imprezy. W festiwalu wzięli udział giganci jazzu Wayne Shorter i Herbie Hancock oraz Marcus Miller, Oumou Sangare’ z Mali i inni. Polskę reprezentowali m. in. Zbigniew Namysłowski i Leszek Możdżer.

W Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach oraz w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” w Krakowie odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta. Pierwszym laureatem został Bartosz Dworak.

Sukcesem zakończył się  pierwszy rok działania Centrum Kultury „Jazovia” w Gliwicach, „miejsca tworzenia zdarzeń muzycznych”, powołanego do życia przez Krzysztofa Kobylińskiego. W Jazovii odbył się 5. Palm Jazz Festival z Johnem Scofieldem, Branfordem Marsalisem, Trilokiem Gurtu, Richardem Galliano, Birelim Lagrenem i Terrence’em Blanchardem. Dokonano również wielu cennych nagrań.

Po odebraniu na początku roku w Los Angeles Nagrody Grammy w kategorii „The Best Large Jazz Ensemble Album”, Włodek Pawlik nie spoczął na laurach, przedstawiając program Night In Calisia w Sali Kongresowej w Warszawie. Wystąpił z powodzeniem w Japonii na Takasaki Jazz Festival w wieczorze „Jazz Meets Symphony” w Gunma Ongaku Center. Grała Gunma Symphony Orchestra i – po stronie jazzu – Pawlik, Randy Brecker, Tom Kennedy, Lionel Cordew i Mike Stern.

25-lecie działalności świętował polsko-norweski Loud Jazz Band, którego lider gitarzysta Mirosław „Carlos” Kaczmarczyk mieszka na stałe w Norwegii. 15-lecie obchodził Big Band Jerzego Szymaniuka, działający przy Uniwersytecie Zielonogórskim.

W ramach 2. edycji programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie” podczas 56. Jazz Jamboree odbyło się prawykonanie kompozycji Jerzego Kornowicza Great Spinning na big band i wariantowy kwartet solistów – „spotkanie trzech światów: muzyki zapisanej w nutach, grafice i dyspozycjach opisowych; muzyki improwizowanej wywodzącej się z tradycji swingu, oraz improwizacji swobodnej, bliskiej tradycji free improvisation” (cytat z programu festiwalu). Koncert zrealizowany został przez Instytut Muzyki i Tańca.

Do rzędu wydarzeń roku zaliczam: wykonanie The Black American Symphony trębacza Nicolasa Paytona (USA) przez jego Kwartet i Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w nowej sali NOSPR w Katowicach, koncert solowy pianisty Artura Dutkiewicza w Barcelonie z okazji 25. rocznicy pierwszych demokratycznych wyborów w Polsce oraz ukazanie się książki Krzysztofa Karpińskiego Był jazz. Krzyk jazz-bandu w międzywojennej Polsce (Wydawnictwo Literackie, Kraków).

W Teatrze Wielkim w Warszawie Stańko przedstawił program specjalny „December Avenue” (z premierowym utworem pod takim tytułem), sponsorowany przez słynną firmę samochodową BMW w ramach cyklu imprez tzw. Jazz Clubu BMW. Uczestnikami byli m. in. Anna Maria Jopek, zespół Kroke, perkusiści Zohar Fresco i Stefan Pasborg oraz gitarzysta Nelson Veras. W programie tym Stańko odsłonił bardziej pogodną, niż zwykle, twarz swojej twórczości.

Kluby

Oazami jazzu tradycyjnego były kluby Bombaj w Tarnowie i Five O’Clock w Częstochowie, a free jazzu – krakowska Alchemia i warszawski Pardon, To Tu. Klasyczny jazz nowoczesny panował w klubie U Muniaka. Pozostałe kluby nie stawiały barier stylistycznych: Blue Note w Poznaniu, Harris Piano Jazz Bar i Piec Art w Krakowie, Wytwórnia w Łodzi, Muzyczna Owczarnia w Jaworkach, Hipnoza w Katowicach, Vertigo we Wrocławiu, Pod Filarami w Gorzowie.

Krystian Brodacki
2015-03-30

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij