Wydarzenia w dziedzinie tańca w roku 2015

Premiery zespołów baletowych, zespołów tańca współczesnego, dawnego i pantomimy oraz samorządowych instytucji kultury

 Polski Balet Narodowy przygotował w 2015 trzy premiery: dwie na dużej scenie – Poskromienie złośnicy, w klasycznej choreografii Johna Cranko z muzyką Kurta-Heinza Stolze według Domenico Scarlattiego (27 listopada 2015) i Casanova w Warszawie, autorski balet w choreografii Krzysztofa Pastora do wybranych utworów Wolfganga Amadeusza Mozarta (28 maja 2015) – oraz jedną na scenie kameralnej pt. Pupa do muzyki Stanisława Syrewicza, będącą pierwszym spektaklem w repertuarze PBN przygotowanym przez młodą choreografkę Annę Hop (14 lutego 2015). Jesienią odbyła się 7. edycja festiwalu Dni Sztuki Tańca, kontynuowany był także projekt warsztatów choreograficznych „Kreacje”, czyli debiuty młodych choreografów. Ważnym wydarzeniem w działalności zespołu było krajowe tournée. Dzięki wsparciu MKiDN Polski Balet Narodowy zaprezentował swoje spektakle w Łodzi, Bydgoszczy, Gdańsku, Otrębusach, Bytomiu, Płocku, Siedlcach i Białymstoku. Sukcesem zakończyły się także pokazy w Nowym Jorku (Joyce Theatre) oraz Waszyngtonie (Kennnedy Centre). W Operze Narodowej współpracę z reżyserem Mariuszem Trelińskim kontynuował choreograf Tomasz Wygoda. Choreografię do oper innych reżyserów przygotowywał również Emil Wesołowski.

Balet Opery na Zamku w Szczecinie zaproponował w ciągu 2015 roku dwie premiery: Alicja w krainie czarów z muzyką Przemysława Zycha i w choreografii Jacka Tyskiego (30 maja 2015) oraz Rock’n Ballet do muzyki m.in. Pink Floyd, Led Zeppelin, Queen, U2, w choreografii Roberta Glumbeka i Jochena Heckmanna (28 czerwca 2015).

W Teatrze Wielkim w Łodzi jedyną premierę baletową sezonu – Chopin wymarzony – przygotował Giorgio Madia, choreograf współpracujący od lat z zespołem (9 maja 2015).

Opera Nova w Bydgoszczy zaprosiła natomiast publiczność na nowy spektakl dla dzieci – Magiczne zabawki w choreografii Iwony Runowskiej, do wybranych utworów Aleksandra Głazunowa, Camille'a Saint-Saënsa i Claude'a Debussy'ego (20 marca 2015).

Po odejściu Jacka Przybyłowicza kierownictwo baletu w Teatrze Wielkim w Poznaniu przejął Tomasz Kajdański. Przybyłowicz przygotował tam w 2015 roku premierowy spektakl Infolia w swojej choreografii, do wybranych utworów Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Prasquala (24 października 2015). Ponadto repertuar wzbogaciły jeszcze dwie premiery – Serenada George’a Balanchine’a do muzyki Piotra Czajkowskiego (24 października 2015) oraz Objawienia i herezje – spektakl w choreografii Tomasza Kajdańskiego (18 grudnia 2015).

Opera Śląska w Bytomiu zaprosiła do współpracy po raz kolejny Henryka Konwińskiego, który przygotował spektakl operowy do muzyki Stanisława Moniuszki Verbum nobile i Na kwaterunku czyli Noc Świętojańska albo Sobótka (30 maja 2015).

Opera Krakowska wprowadziła w 2015 jeden nowy spektakl baletowy do swojego repertuaru – Emocje w choreografii zespołowej polskich twórców: Katarzyny Aleksander-Kmieć do kompozycji Mirror in a mirror Arvo Pärta i III Kwartetu smyczkowego „Kartki z niezapisanego dziennika” Krzysztofa Pendereckiego, Violetty Suski do fragmentów utworów Johannesa Brahmsa i Jacka Tyskiego do muzyki Piotra Czajkowskiego (29 maja 2015). Widzowie mogli też oglądać pokazy nowych prac uczniów działającego przy operze studium baletowego.

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij