Wydarzenia w dziedzinie tańca w roku 2015

W Polskim Teatr Tańca sezon 2015/2016 był ostatnim pod dyrekcją artystyczną Ewy Wycichowskiej. Rok 2015 zakończył się premierą jej choreografii Lament. Pamięci Tadeusza Różewicza do muzyki Krzysztofa Wiki-Nowikowa, będącej formą credo artystycznego podsumowującego ponad dwadzieścia lat pracy artystycznej. Ponadto w PPT odbyły się premiery młodych choreografów w ramach Atelier PTT – Percepcja (Urszula Bernat-Jałocha), Hello. And Goodbye (Paweł Malicki), eXordial (Paulina Jaksim), Persona (Agnieszka Fertała). PTT prezentował także swoje spektakle w kraju i zagranicą (USA, Niemcy, Islandia).

Bałtycki Teatr Tańca zaproponował dwie nowe premiery w choreografii dyrektor artystycznej Izadory Weiss (Burza, premiera 24 maja 2015 oraz Fedra, premiera 7 listopada 2015), obie z muzyką Gustava Mahlera, a także kolejną choreografię Jiří’ego Kyliána (Sarabande do utworów Johanna Sebastiana Bacha w elektronicznej aranżacji Dicka Heuffa, premiera 8 listopada 2015). Zespół prezentował także swoje spektakle w Warszawie, w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.

Kielecki Teatr Tańca po raz kolejny podjął się współpracy z reżyserem operowym Michałem Znanieckim, z którym przygotował dwa spektakle w ramach międzynarodowego festiwalu operowego w Izraelu – Carmina Burana Carla Orffa (choreografia: Elżbieta Szlufik-Pańtak i Grzegorz Pańtak) oraz Kronos (choreografia: Diana Theocharidis). Ponadto Elżbieta Szlufik-Pańtak i Grzegorz Pańtak przygotowali premierę Stymulacja ciała (11 grudnia 2015).

Wrocławski Teatr Pantomimy wyprodukował dwa nowe spektakle – Batory Trans w reżyserii Martyny Majewskej (31 grudnia 2015) oraz Hydrokosmos, kolejny spektakl dla dzieci w reżyserii Konrada Dworakowskiego, z muzyką Tomasza Krzyżanowskiego (27 listopada 2015). Obie premiery odbyły się w ramach obchodów 60-lecia WTP.

Centrum Kultury w Lublinie ma pod swoimi skrzydłami Lubelski Teatr Tańca oraz Maat Festival/Teatr Maat Projekt, które prowadzą własne programy taneczne. Lubelski Teatr Tańca skupił się na prowadzeniu szeregu projektów warsztatowych, rezydencji i festiwalu. Jedną z ważniejszych inicjatyw był projekt Kierunek Wschód. Stacja taniec – czyli warsztaty oraz prezentacja spektaklu Historie, których nigdy nie opowiedzieliśmy w Kijowie, Mińsku, Tbilisi i Baku.

 Natomiast Maat Festival przyjął w tym roku podtytuł Kantor now!, wskazując na postać inspirującą tegorocznych rezydentów festiwalu. W 2015 rezydencję odbyli: Justyna Jasłowska, Karol Tymiński, Sławek Bendrat, Marta Ziółek, Ramona Nagabczyńska, Mikołaj Mikołajczyk, Anita Wach i Magdalena Tuka. We współpracy z krakowskim Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka powstał także spektakl Noman z udziałem japońskiego artysty Daisuke Yoshimoto, w reżyserii Tomasza Bazana i z muzyką Jana Duszyńskiego. Po raz pierwszy część prezentacji festiwalowych miała edycję krakowską – pokazy w Cricotece.

Teatr Tańca i Ruchu „Rozbark” kontynuował współpracę z izraelsko-holenderskim duetem Ivgi&Greben (Uri Ivgi i Johan Greben) tylko do końca sierpnia 2015 roku (jeden sezon). W lipcu zorganizowano wieczór tancerzy Teatru Rozbark, którzy prezentowali własne prace. Uruchomiono także program „Młodzi na scenę”, ale w jego ramach pokazano tylko jedną produkcję (zespołu Novy Ruch Teatr z Wrocławia w choreografii Piotra Soroki). Ponadto w Rozbarku odbyły się polskie eliminacje Solo/Duo Dance Festival w Budapeszcie, pokazy spektakli Anny Piotrowskiej, Piotra Mateusza Wacha i spektakli gościnnych. Częścią programu ośrodka są także wieczory teatralne czy rozrywkowe (jak Biesiada śląska).

 Krakowski zespół tańca dawnego Balet Dworski Cracovia Danza” pod kierunkiem Romany Agnel kontynuował pracę artystyczną, edukacyjną i popularyzującą taniec historyczny. Prowadzone były cykliczne spotkania Czas na taniec! z ważnymi postaciami sceny tańca w Polsce, tradycyjnie zorganizowano Festiwal Tańców Dworskich. W 2015 zespół przygotował także nowy spektakl historyczny pierwszego polskiego baletu narodowego, dzieło Karola Kurpińskiego i Józefa Damsego – Wesele w Ojcowie.

Cricoteka kontynuowała projekt kuratorski Anny Królicy – Maszyna choreograficzna, tym razem inspirowany Oskarem Schlemmerem. W jego ramach prezentowano prace artystów polskich i zagranicznych, w tym m.in. Ann Konjetzky czy Teatru Amareya. Cricoteka stała się także współproducentem spektakli Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa i Izy Szostak. W tym samym mieście, w Małopolskim Ogrodzie Sztuk odbyła się trzecia edycja nowego festiwalu KRoki (kuratorki Jadwiga Majewska i Katarzyna Bester), wśród artystów m.in. Ultima Vez i Susanne Linke.

Działający w Nowohuckim Centrum Kultury zespół Krakowskiego Teatru Tańca zakończył w 2015 roku współpracę, oddzielając się od struktur tej instytucji. Niemniej Centrum nadal prowadzi działalność związaną z tańcem współczesnym pod formą Krakowskiego Centrum Choreograficznego, kontynuując projekty wprowadzone przez Eryka Makohona – pokazy gościnne spektakli, Festiwal Tańca Współczesnego „Spacer” czy Konkurs Choreograficzny „3..2..1… Taniec!”.

Z innych instytucji, które nie mają profilu stricte tanecznego, należy wymienić Teatr Polski w Bydgoszczy, który w 2015 roku dzięki współpracy z Martą Keil wyprodukował dwa spektakle performatywno-choreograficzne – Cabinet of Political Wonders (Ana Vujanović, Saša Asentić) i Błękitnie (Agata Maszkiewicz, Vincet Trimarche, Magdalena Chowaniec).

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie kontynuowało rozpoczęty rok wcześniej cykl „Performans w Muzeum”, w ramach którego odbywały się wykłady, projekcje, a także performans Manuela Pelmuşa i Alexandry Pirici – Publiczna kolekcja.

Natomiast w Teatrze Nowym w Łodzi autorskie spektakle przygotowali choreografowie Tomasz Bazan (Lśnię do muzyki Marcina Janusa) i Tomasz Wygoda (Melancholia / Violetta Villas z muzyką Jacka Szabrańskiego).

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij