Wydarzenia w dziedzinie tańca w roku 2016

Rok 2016 był ostatnim rokiem działalności Bałtyckiego Teatru Tańca. W związku ze zmianą dyrektora Opery Bałtyckiej (którym po konkursie został Warcisław Kunc) zrezygnowano z koncepcji autonomicznego zespołu współczesnego w ramach instytucji i powrócono do klasycznego zespołu baletowego. Kierownikiem baletu został Wojciech Warszawski, natomiast Izadora Weiss, założycielka i dyrektor artystyczna BTT, zakończyła współpracę z Operą Bałtycką i podjęła się prowadzić dalszą działalność zespołu w ramach fundacji pod nazwą Biały Teatr Tańca.

Zmiana dyrekcji nastąpiła również w Polskim Teatrze Tańca, który od nowego sezonu, po wygranym konkursie, przejęła dawna tancerka zespołu i choreografka Iwona Pasińska.

Jubileusze

W listopadzie dyrektor Polskiego Baletu Narodowego Krzysztof Pastor obchodził poczwórny jubileusz, w tym trzydziestolecia pracy choreograficznej i czterdziestolecia pracy artystycznej.

20. rocznicę istnienia świętowały Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie, a 15. – Festiwal „Ciało/Umysł”. 2016 był także rokiem jubileuszowym zespołu Cracovia Danza, obchodzącego 10-lecie działalności.

25-lecie artystycznej działalności obchodził też Teatr Tańca EGO VU (dawniej Vogue) z Gryfina, a 5-lecie pracy twórczej – Pracownia Teatru Tańca z Zielonej Góry, działająca pod opieką artystyczną Marka Zadłużnego.

Międzynarodowy Dzień Tańca obchodzony jest rokrocznie w całym kraju, z tej okazji zespoły i artyści przygotowują zazwyczaj specjalne pokazy, projekcje filmowe, warsztaty. Jednym z większych wydarzeń jest Gala Baletowa organizowana w Operze Śląskiej w Bytomiu, prezentująca dokonania artystów tańca wszystkich gatunków – od baletu (udział wzięli m.in. tancerze Polskiego Baletu Narodowego), przez taniec współczesny, ludowy, po musical. W 2016 roku odbyła się po raz dziewiąty.

Międzynarodowy Dzień Tańca był także szczególnie uwzględniony w ramach łódzkiego projektu Dotknij Teatru. Ponadto na specjalne wydarzenia zapraszały zespoły i instytucje w całym kraju (Instytut Teatralny we współpracy z Fundacją Sztuki Tańca, oddział polski CID UNESCO, Uniwersytet Muzyczny Fryderyk Chopina, Kielecki Teatr Tańca, Polski Teatr Tańca).

Tancerka: rzeźba dłuta Zbigniewa Stanucha, Plac Teatralny, WarszawaZ pozostałych wydarzeń warto wymienić odsłonięcie rzeźby „W hołdzie polskim artystom baletu” autorstwa Zbigniewa Stanucha (8 października). Rzeźba powstała w wyniku starań Fundacji Sztuki Tańca na skwerze przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Działalność zespołów baletowych, zespołów tańca współczesnego, dawnego i pantomimy oraz samorządowych instytucji kultury

Polski Balet Narodowy przygotował w 2016 roku premierę Burzy w choreografii Krzysztofa Pastora w koprodukcji z Het National Ballet (9 kwietnia) oraz wieczór złożony z trzech nowych realizacji: Chopiniana (chor. Michaił Fokin) / Bolero (chor. Krzysztof Pastor) / Chroma (chor. Wayne McGregor) – premiera 25 listopada. W Operze Narodowej współpracę z reżyserem Mariuszem Trelińskim kontynuował choreograf Tomasz Wygoda (Salome Richarda Straussa, premiera 22 marca; Tristan i Izolda Richarda Wagnera, premiera 12 czerwca). Wygoda był także autorem choreografii w inscenizacji Marii Kleczewskiej Głosu ludzkiego Jeana Cocteau (premiera 16 kwietnia). Choreografię do oper przygotowywał również Emil Wesołowski (Goplana, reż. Janusz Wiśniewski, premiera 21 października).

Odbyły się również już po raz ósmy tradycyjne warsztaty choreograficzne artystów Polskiego Baletu Narodowego – Kreacje (3-5 czerwca). W tej odsłonie w roli choreografów zaprezentowało się siedmioro tancerzy PBN: Paulina Jurkowska, Lachlan Phillipsa, Viktor Banka i Kurusz Wojeński oraz debiutujący w projekcie Lorenz Alberti, Łukasz Tużnik i Bartosz Zyśk.

Opera na Zamku w Szczecinie zaproponowała w 2016 roku nową wersję klasycznego baletu Dziadek do orzechów w choreografii Karola Urbańskiego (3 grudnia) oraz premierowe Polowanie na czarownice (chor. Cathy Marston, 16 kwietnia).

W Teatrze Wielkim w Łodzi pod nowym kierownictwem Pawła Gabary przygotował premierę baletową z niezwykle rzadko wystawianym Świętem Wiosny Marty Graham, przeniesionym na odnowiony skład zespołu baletowego, w duecie z nową choreografią Henryka Konwińskiego Krzesany do muzyki Wojciecha Kilara (premiera 18 czerwca).

Opera Nova w Bydgoszczy zaprosiła natomiast publiczność na nowy spektakl w choreografii Roberta Bondary, który podjął się inscenizacji dwóch utworów Karola Szymanowskiego Stabat Mater i Harnasi (premiera 23 października).

Opera Krakowska w 2016 roku zrealizowała premierę spektaklu baletowego w choreografii Jacka Tyskiego do muzyki jazzowej – Dwie historie, jeden taniec (premiera 29 października).

Teatr Wielki w Poznaniu i Opera Śląska w Bytomiu w roku 2016 nie miały nowych premier baletowych.

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij