Wydarzenia w dziedzinie tańca w roku 2016

Działalność niezależnego środowiska tańca współczesnego

 W Warszawie powstał nowy pilotażowy program, finansowany ze środków miejskich – Centrum Sztuki Tańca, z tymczasową siedzibą przy Mazowieckim Instytucie Kultury. Centrum zrzesza warszawskie organizacje i twórców, w ramach projektu pilotażowego pokazano kilkanaście spektakli, odbyły się również liczne warsztaty.

W listopadzie nową siedzibę pod nazwą Ośrodek Tańca, Teatru i Edukacji Zawirowania zainaugurował także Teatr Tańca Zawirowania.

Działający od 2013 roku kolektyw choreografów Centrum w Ruchu kontynuował swoją aktywność w Wawerskiej Strefie Kultury. Poza przestrzenią studyjną do prób dla artystów Centrum oferuje także warsztaty dla lokalnej społeczności oraz otwarte pokazy work in progress. Działają tutaj tacy twórcy, jak m.in. Maria Stokłosa, Ramona Nagabczyńska, Iza Szostak, Weronika Pelczyńska, Karol Tymiński, Izabela Chlewińska.

W październiku odbył się finał Warszawskiej Platformy Tańca – kolejnej edycji projektu  prowadzonego w formule współorganizacji przez fundacje i stowarzyszenia zajmujące się tańcem. WPT obejmuje pokazy spektakli, warsztaty, konkurs choreograficzny, rozmowy o tańcu, konkurs na recenzję.

Na stałe w krajobrazie stolicy taniec obecny jest także w programie Komuny//Warszawa. W 2016 roku wyprodukowano tu jeden z najbardziej popularnych spektakli sezonu – Zrób siebie w choreografii Marty Ziółek (premiera 20 maja).

2016 był drugim i zarazem ostatnim rokiem działalności eksperymentalnej, interdyscyplinarnej przestrzeni XS (taniec, performans, teatr, sztuki wizualne), której kuratorem był Wojtek Ziemilski przy wsparciu Fundacji Burdąg. XS był formą ośrodka kulturalno-społecznego, łączącego sztukę współczesną z ważnymi społecznie tematami.

W Warszawie działa także Fundacja Myśl w Ciele, realizująca choreologiczne projekty badawcze (Warszawska Pracownia Kinetograficzna).

Stary Browar Nowy Taniec w Poznaniu (kuratorski projekt Joanny Leśnierowskiej) to kolejny rok funkcjonowania Alternatywnej Akademii Tańca (której gościem był m.in. prof. Rudi Laermans), programu Stary Browar Nowy Taniec na Malcie oraz Stary Browar Nowy Taniec Dla Dzieci. W grudniu odbyły się premiery w ramach drugiej edycji programu Solo Projekt Plus – Ani Nowak (Don’t go for second best, baby! Disc 1), Katarzyny Sitarz (Per-Sona), a ponadto w ciągu roku prac Agaty Siniarskiej i Madaliny Dan (Mothers of Steel, 8 października), Anny Godowskiej i Sławomira Krawczyńskiego (Bataille, świt nowych dni, 29 maja) i Anny Nowickiej (Stany wyśnione, 30 stycznia).

Joanna Leśnierowska przygotowała także pokazy polskiej choreografii w Petersburgu (8 stycznia – 21 października) oraz pokazy i współprodukcję (Zaczyn, w choreografii J. Leśnierowskiej, premiera 29 kwietnia) w ramach projektu poświęconego polskiej artystce Yance Rudzkiej w Brazylii.

W Wielkopolsce działa także Mikołaj Mikołajczyk, który zrobił kolejny spektakl z Grupą Spektaklową – Dom Polski w Zakrzewie – Projekt Ognisty Ptak oraz przygotował na zakończenie Festiwalu Malta wraz z reżyserem Janem Komasą widowisko Ksenofonia w rocznicę Poznańskiego Czerwca’56 (28 czerwca).

Produkcje nowych spektakli odbyły się w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca („rezydencja/premiera 2016” – Dominik Więcek, Małgoszata Suś i Liwia Bargieł).

W styczniu 2016 zakończyła działalność gdańska Biblioteka Tańca – przez trzy lata siedziba Teatru Dada von Bzdülöw – odbywały się tam przede wszystkim warsztaty, ale i prezentacje spektakli.

We Wrocławiu, w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016 zrealizowana została kolejna i ostatnia odsłona projektu Laboratorium Ruchu (kurator: Adam Kamiński), czyli całorocznego cykl warsztatów, wykładów, rezydencji i pokazów tańca współczesnego. Instytut Grotowskiego również realizował projekty taneczne w cyklu warsztatów i seminariów prowadzonych przez cały rok. Poza tym taniec był w znikomym stopniu obecny w programie Europejskiej Stolicy Kultury.

Obszar Tańca w Teatrze Barakah to projekt prezentacji spektakli tańca w niezależnej przestrzeni interdyscyplinarnej Teatru Barakah. Projekt taneczny funkcjonuje w oparciu o zaangażowanie indywidualne osób takich, jak Iwona Olszowska i innych, skupionych wokół Hurtowni Ruchu.

Z zespołów niezależnych największą aktywnością pod względem liczby premier i pokazów wykazywał się trójmiejski Dada von Bzdülöw, Krakowski Teatr Tańca, Sopocki Teatr Tańca (Grupa Projektowa, spektakle, warsztaty) i Teatr Tańca Zawirowania oraz niezależni choreografowie (Maciej Kuźmiński, Dominika Knapik, Kaya Kołodziejczyk, Anna Piotrowska, Maria Stokłosa, Renata Piotrowska, Marta Ziółek). Również absolwenci bytomskiej PWST zakładają własne grupy i zespoły (np. Ruchomy Kolektyw czy Fundacja Jazda Polska), próbując bardzo aktywnie zaistnieć na profesjonalnym rynku.

Warto tutaj także wspomnieć o polskich artystach aktywnie działających za granicą, ale często prezentujących swoje prace w Polsce, takich jak Helena Gołąb, od lat rezydująca w Hiszpanii, Agata Maszkiewicz, Magdalena Chowaniec, Radek Hewelt i Filip Szatarski działający w Wiedniu, Pink Mama Theatre w Szwajcarii, Aleksandra Osowicz w Amsterdamie, czy rezydujący w Berlinie Rafał Dziemidok, Przemek Kamiński, Karol Tymiński, Anna Nowicka, Anna Nowak.

Joanna Szymajda
2017-06-08

 
Pokaż cały
 
 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij