Nowa polska muzyka za granicą w roku 2016

Festiwal współczesnej muzyki w Huddersfield (Anglia) stał się ponownie, dzięki inicjatywie Instytutu Adama Mickiewicza, ważnym forum prezentacji nowej polskiej twórczości, podobnie jako to miało miejsce w roku 2015. W programie znalazła się wykonana po raz pierwszy Body Opera Wojciecha Blecharza (w reżyserii Ewy Marii Śmigielskiej), niekonwencjonalna reinterpretacja III Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego dokonana przez multiinstrumentalistę Colina Stetsona, Some Drops Marcina Stańczyka w wykonaniu zespołu Musikfabrik z Kolonii oraz recital gitarzysty Rafaela Rogińskiego.

Najlepiej rozpoznawalną za granicą postacią wśród polskich kompozytorów młodszej i nieco starszej generacji jest niewątpliwie Agata Zubel. Wśród jej zagranicznych sukcesów warto wymienić zwłaszcza utwór In the Shade of an Unshed Tear, wykonany po raz pierwszy w październiku w Seattle przez tamtejszą Orkiestrę Symfoniczną, oraz występy w Paryżu i w Essen z Ensemble Intercontemporain.

Nie słabnie fala zainteresowania muzyką Mieczysława Weinberga, która objęła również Rosję. Choć kompozytor mieszkał tam przez długie lata aż do śmierci, dotychczas w Rosji nie wystawiono opery Pasażerka (za czasów Związku Radzieckiego z powodu rzekomego „abstrakcyjnego humanizmu”). Rosyjska premiera miała miejsce 15 września w Jekaterynburgu.

Krzysztof Kwiatkowski
2017-05-03

 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij