Sukcesy polskich artystów za granicą w 2013 roku

Piotr Beczała - fot. archiwum artysty

Na szczególną uwagę w 2013 roku zasługują dokonania polskich twórców za granicą w dziedzinie opery.

Znakomicie przyjęta – nie tylko przez niemiecką krytykę – została premiera Kobiety bez cienia Richarda Straussa, którą w Bayerisches Staatsoper w Monachium wystawił Krzysztof Warlikowski. Spektakl, który zainaugurował obchody 50-lecia odbudowy gmachu tego teatru po II wojnie światowej, został też nominowany do International Opera Awards przyznawanych co roku w Londynie. Z kolei Mariusz Treliński w Theatre La Monnaie w Brukseli powtórzył swą warszawską inscenizację Manon Lescaut Giacomo Pucciniego, a na letnim festiwalu w Savonlinnie zrealizował Traviatę Giuseppe Verdiego. W hiszpańskim Oviedo we wrześniu Michał Znaniecki przygotował zaś pierwszą część tetralogii Wagnera – Złoto Renu.

Kontynuują dobrą passę polscy śpiewacy. Wydarzeniem była wrześniowa premiera Eugeniusza Oniegina Piotra Czajkowskiego na inaugurację sezonu w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. W rolach głównych obok Anny Netrebko (Tatiana) wystąpili Mariusz Kwiecień (Oniegin) i Piotr Beczała, który odniósł też sukces w Metropolitan wiosną w nowej inscenizacji Rigoletta Giuseppe Verdiego. Spektakl ukazał się już na DVD wydany przez Deutsche Gramophon. Z firmą tą Piotr Beczała podpisał kontrakt, jego efektem jest też płyta Mein ganzes Herz dedykowana wielkiemu śpiewakowi Richardowi Tauberowi. Piotrowi Beczale towarzyszyła w nagraniu Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Łukasza Borowicza. Wiosną ukazała się z kolei wydana przez Orfeo Verdiowska płyta Piotra Beczały z gościnnym udziałem Ewy Podleś i Mariusza Kwietnia. Łukasz Borowicz tym razem dyrygował Polską Orkiestrą Radiową.

Prestiżową nagrodę Orphée du Prestige Lyrique przyznawaną przez francuską Academie du Disque Lyrique otrzymała wydana na DVD (DUX) rejestracja opery Madame Curie Elżbiety Sikory wystawiona przez Operę Bałtycką. Nominację do International Opera Awards za rok 2013 otrzymał z kolei Andrzej Dobber za solowy album z ariami (wyd. DUX).

Znaczące sukcesy odnosili Tomasz Konieczny i Artur Ruciński. Pierwszy z nich za role Wotana w wiedeńskiej Staatsoper oraz Albericha w Staatsoper w Monachium w przedstawieniach Pierścienia Nibelunga Richarda Wagnera, drugi m. in. – za występy na festiwalu Arena di Verona w Trubadurze Giuseppe Verdiego i w operze Charlesa Gounoda Romeo i Julia.

W czerwcu światową premierę miała kolejna płyta Aleksandry Kurzak Bel raggio wydana przez firmę Decca.

 Jacek Marczyński Muzyka klasyczna,
w: Muzyka polska 2013. Raport roczny, Warszawa 2014

 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij