Strona w przebudowie
Aktualne informacje na temat działań NIMiT znajdują się na stronie nimit.pl.

Publikacje muzyczne w roku 2015

 Wydarzenia edytorskie roku 2015

Piotr Kamiński: Tysiąc i jedna opera - PWM (2015)

 

W świetle powyższych spostrzeżeń nie dziwi, że największym osiągnięciem edytorskim PWM w 2015 roku okazało się wznowienie przewodnika 1001 opera Piotra Kamińskiego, istnej biblii miłośników teatru muzycznego, dzieła w swej kategorii bodaj najwybitniejszego w literaturze światowej.

Plon blisko dziesięciu lat mrówczej pracy, imponujący erudycją, zniewalający elegancją stylu, skrzący się wysublimowanym dowcipem, doczekał się wreszcie wydania, które nie kłuło w oczy paskudztwem szaty graficznej (dwutomowa edycja z 2008 roku mogła śmiało stanąć w szranki konkursu na najbrzydszą książkę dekady). Kamiński wprowadził do tekstu garść niezbędnych poprawek i uaktualnień, całość zamknięto w jednym tomie, przepięknie zaprojektowanym graficznie przez Przemka Dębowskiego i Wojtka Kwietnia-Janikowskiego. Mimo dość ubogiej kampanii promocyjnej książka stała się bestsellerem i prawdopodobnie jeszcze przez kilka następnych lat będzie okrętem flagowym wydawnictwa. To pod wieloma względami pozycja wzorcowa: niezbędnik zarówno początkującego, jak i zaawansowanego miłośnika opery, źródło bezcennych informacji dla recenzentów i publicystów, przykład dzieła dopracowanego w najdrobniejszych szczegółach – w pierwszym rzędzie przez samego autora, który słynie nie tylko w Polsce z odpowiedzialności za sygnowane własnym nazwiskiem słowo pisane.

Andrzej Chłopecki: Muzyka wzwodzi. Diagnozy i niepokoje - PWM / Wydawnictwo Krytyki Politycznej (2014)

Trudno w tym kontekście pominąć książkę, która ukazała się wprawdzie z datą 2014, trafiła jednak do księgarń dopiero w maju 2015. Chodzi o Muzyka wzwodzi. Diagnozy i portrety, drugi tom felietonów innego, nieżyjącego już tytana polskiej krytyki muzycznej Andrzeja Chłopeckiego, współwydany przez PWM i Wydawnictwo Krytyki Politycznej przy wsparciu Fundacji Polskiej Rady Muzycznej. Wierni czytelnicy „Tygodnika Powszechnego”, „Gazety Wyborczej”, a zwłaszcza dawnego „Ruchu Muzycznego” mają pełną świadomość, ile polska muzyka współczesna zyskała dzięki bezkompromisowości i odwadze Chłopeckiego – przypomniawszy sobie jego dawne teksty, tym boleśniej zdadzą sobie sprawę z miałkości dzisiejszej publicystyki, rozpaczliwie próbującej uchodzić za fachową działalność recenzencką.

Na tym tle zdecydowanie bledną dwa niewątpliwe bestsellery PWM: Si, Amore, czyli wywiad-rzeka Aleksandra Laskowskiego ze śpiewaczką Aleksandrą Kurzak, przykład rozmowy, w której obydwie strony wolą się skupić na relacjach rodzinnych, zakulisowych plotkach i sekretach macierzyństwa słynnej artystki niż na poważniejszych zagadnieniach związanych z warsztatem wokalnym i rzeczywistością współczesnego teatru operowego; oraz autobiografia Renée Fleming Głos wewnętrzny, pozycja skądinąd ciekawa, niemniej dla polskiego czytelnika w znacznej mierze nieczytelna z uwagi na zły i dość niechlujnie zredagowany przekład Janusza Ziolko. Szkoda, bo Fleming zawarła w swych wspomnieniach sporo ciekawych spostrzeżeń na temat śpiewaczej „kuchni”, które mogłyby się przydać młodym adeptom sztuki operowej w Polsce.

Okazją do zintensyfikowania działań wydawniczych Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina był ubiegłoroczny Konkurs Chopinowski, czemu zawdzięczamy pełną, pięciotomową edycję Historii mojego życia George Sand w przekładzie Zbigniewa Skowrona, „dokumentu czasów, postaw, ludzi, wśród których żyła pisarka związana z Chopinem (…), dokumentu nie oficjalnego, ile przeżytego, bliskiego prawdzie psychologicznej”, jak podsumowała dzieło prof. Irena Poniatowska. Z innych pozycji wydanych przez Instytut w 2015 roku warto wspomnieć o trójjęzycznym opracowaniu Chopin i Baronowa Nathanielowa de Rothschild pod redakcją Jeana Jacquesa Eigeldingera, przede wszystkim zaś o przełomowej monografii Chopin. Koncerty fortepianowe Johna Rinka (tłum. Aleksander Laskowski), bezcennym źródle informacji i refleksji użytecznych nie tylko dla muzykologów, lecz i borykających się z trudnościami interpretacyjnymi pianistów. Smakosze i kolekcjonerzy książek kucharskich z pewnością docenili wydany w wersjach polskiej, francuskiej i angielskiej drobiażdżek Wojciecha Bońkowskiego Chopin gourmet – zaadaptowaną i uzupełnioną przepisami wersję wykładu wygłoszonego przez autora na Kongresie Chopinowskim w 2010 roku.

Piotr Witt: Przedpiekle sławy. Rzecz o Chopinie - Wydawnictwo DiG (2015)Jedną z najciekawszych ubiegłorocznych publikacji „chopinowskich” jest drugie, poprawione wydanie (tym razem w oficynie DiG) głośnego Przedpiekla sławy Piotra Witta – publicysty, historyka i eseisty, od trzydziestu lat paryskiego emigranta, komentatora radia Wolna Europa. Odkłamana przez Witta historia pierwszego koncertu Chopina w Paryżu to kawał porywającej literatury, która przemawia do wyobraźni „nawet osobom głuchym na muzykę” – jak celnie ujął Andrzej Dobosz. Dobrze, że wznowiono ją przy okazji konkursowych zmagań pianistów, bo to piękny przykład nowoczesnego pisarstwa muzycznego – osadzonego w szerszym kontekście kulturowym, opartego na rzetelnych badaniach archiwalnych, zdyscyplinowanego pod względem intelektualnym i językowym. Większość polskich oficyn – jeśli w ogóle porywa się na wydawanie książek o tematyce muzycznej – woli trzymać się bezpieczniejszej formy długiego wywiadu bądź pełnej chwytliwych anegdot biografii, choć trzeba przyznać, że w tej ostatniej kategorii nadspodziewanie broni się Kilar. Geniusz o dwóch twarzach Marii Wilczek-Krupy, dziennikarki radiowej, która zrobiła celny użytek z rozmów przeprowadzonych z kompozytorem przy okazji zbierania materiałów do pracy doktorskiej w Akademii Muzycznej w Krakowie (książka ukazała się nakładem Znaku).

 
Pokaż cały
 
 

Artykuły powiązane

 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij